Segon contracte d’emergència del Consell de Carlos Mazón a empresaris de la trama Gürtel. El conseller d’Infraestructures, Vicente Martínez Mus, ha adjudicat 4,2 milions d’euros a dit a la constructora alacantina CHM Obras e Infraestructuras SA, el president de la qual, l’empresari Francisco Javier Martínez Berna, va ser condemnat en el marc del cas Gürtel a un any i nou mesos de presó per dos delictes electorals relatius a les eleccions autonòmiques i municipals del 2007 i per un delicte de falsedat documental. El seu germà José Martínez Berna, conseller de la constructora, també va ser condemnat a la mateixa pena, després d’un pacte de conformitat subscrit el 2018 entre tots dos empresaris i la Fiscalia Anticorrupció.
Es tracta de constructors de llarga trajectòria que, durant l’època de la trama Gürtel, van acabar enfangats en el finançament en B del PP valencià liderat per Francisco Camps. El grup d’empresaris que van confessar els fets davant l’Audiència Nacional incloïa, a més dels germans Martínez Berna, Enrique Ortiz (condemnat en sengles peces del cas Brugal) i Vicente Cotino (condemnat en el cas Erial després de confessar els fets). La colla de finançadors confessos del PP en Gürtel va assumir multes per un valor global d’uns dos milions d’euros per a deslliurar-se d’una condemna superior a dos anys de presó, que hauria suposat l’ingrés en un centre penitenciari. En definitiva, una xifra molt inferior als quatre milions d’euros de multa que va acceptar pagar Vicente Cotino, condemnat per la trama corrupta liderada per l’expresident Eduardo Zaplana a tres anys i cinc mesos de presó com a autor dels delictes de suborn, falsedat i blanqueig de capitals.
El contracte d’emergència a CHM Obras e Infraestructuras SA se suma a l’adjudicació a dit de 3,9 milions d’euros per part de l’executiu autonòmic de les obres en la presa de Buseo a la constructora Becsa SA, un dels amos de la qual, Gabriel Alberto Batalla Reigada, també va ser condemnat en el cas Gürtel juntament amb els germans Martínez Berna per haver finançat el PP valencià, i a les faenes encarregades a l’empresa en què treballava l’actual cap de gabinet de Mazón, el periodista José Manuel Cuenca.
El contracte d’emergència adjudicat a CHM Obras e Infraestructuras SA ha sigut licitat per l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), les instal·lacions i els equipaments de la qual del post de comandament, situat a poc més d’un quilòmetre del barranc del Poio a Paiporta, van ser totalment arrasades per la DANA del 29 d’octubre passat. Tota la xarxa de transport públic metropolità de metro i tramvia ha quedat escapçada, amb infraestructures greument danyades per la riuada.
“L’aigua desbordada va arrasar la infraestructura i les instal·lacions de les línies 1, 2 i 7 en passar pels voltants del barranc, deixant sense cap possibilitat de pas de circulacions ferroviàries pel tram”, explica el director gerent d’FGV, Alfonso Novo, en l’informe sobre la proposta d’aprovació i adjudicació de tramitació per la via d’emergència.
La resolució d’adjudicació a la firma de la família Martínez Berna de les obres de rehabilitació del pont ferroviari que travessa el barranc del Pedrís, firmada pel conseller Vicente Martínez Mus, indica que la constructora està especialitzada en aquesta mena d’actuacions i disposa de capacitat per a “iniciar les faenes de manera immediata”. També al·lega que CHM Obras e Infraestructuras SA s’encarrega del contracte de rehabilitació del viaducte sobre el barranc del Mascarat de la línia 9 d’FGV a Alacant.
El mateix conseller també ha adjudicat a la mateixa constructora l’execució d’obres d’emergència per a la carretera CV-36, de titularitat autonòmica, tal com van confirmar a elDiario.es fonts del seu departament. No obstant això, es desconeix l’import de l’adjudicació per no haver-se detallat encara el contracte (l’Administració disposa d’un termini màxim d’un mes per a fer-lo públic).
La mateixa empresa, segons va informar Valencia Plaza, també ha obtingut contractes del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, concretament per al tram de la carretera N-3 a l’altura de Setaigües i Bunyol, ja reobert.