L’anunci fet dijous pel president del Govern valencià, Ximo Puig, relatiu a la renúncia de l’Autoritat Portuària de València (APV) a incloure en el projecte definitiu de l’ampliació del port el dragatge del canal d’accés a 22 metres de profunditat i la prolongació del dic de recer en 500 metres, lluny de calmar les tensions amb els seus socis de Compromís, ha fet créixer la divisió que hi ha entre totes dues formacions pel que fa al projecte.
Les dues qüestions recollides en l’avantprojecte de juliol del 2018 estaven entre les més qüestionades, perquè incomplien les condicions de la declaració d’impacte ambiental (DIA) del 2007, ja que es considerava, especialment en el cas del dragatge, que podia contribuir a fer encara més mal a les platges del Saler i a posar en risc l’Albufera.
No obstant això, la resta dels canvis introduïts en l’avantprojecte respecte del projecte inicial de l’any 2001 i que tampoc estan emparats per aqueixa DIA del 2007 sí que es mantindran en el projecte definitiu.
L’eliminació de l’actual contradic o el trasllat a les drassanes de Boluda (al costat del barri de Natzaret) de la terminal de creuers que ha suposat una compensació per a l’empresari.
A més, el canvi de configuració dels molls implica l’ús de 4 milions més de metres cúbics de material de rebliment del que estableix l’avaluació ambiental de fa 13 anys.
Tampoc preveu aqueix informe ambiental la construcció d’un accés nord per a camions per al qual l’APV ja ha encarregat un estudi informatiu.
Malgrat tot, per al PSPV l’eliminació del dragatge i de la prolongació del dic és prou per no renovar la DIA del 2007, malgrat que l’ampliació nord implica un moll nou de 137 hectàrees i 2 quilòmetres lineals d’atracament que duplicarà la capacitat de magatzematge i moviment de contenidors, amb les externalitats que això comporta quant a l’augment d’emissions tant de trànsit marítim com terrestre.
El seu portaveu en les Corts, Manolo Mata, va aplaudir “la solució Puig” de “no sacrificar interessos que poden ser compatibles”, i va destacar que “des del minut u va dir que el suport al port s’ha de mantindre sense posar mai el risc el medi ambient”.
Una afirmació que sorprén quan precisament el que es pretén amb la renúncia al dragatge i a la prolongació del dic és eludir una altra DIA que avale que l’ampliació, amb les modificacions que es mantenen, no tindrà efectes nocius.
Per contra, la diputada de Compromís, Papi Robles, va posar l’accent en el fet que “la DIA del 2007 està caducada i ho diu la mateixa normativa”, per la qual cosa ha exigit una altra declaració perquè el projecte siga respectuós amb les platges. “L’anunci de Puig que voldríem és que es farà una altra DIA”, ha subratllat.
Segons Mata, a l’espera del que diga Valenciaport, la caducitat de la DIA del 2007 “és una cosa que està meditant-se” i que, “si el dic de recer i el dragatge s’ajusten a aquesta declaració, no en caldria una de nova”. “Si el mal es va fer ja està fet: el recer ha afectat les platges del Saler i el sud de València i no hi ha cap novetat”, ha recalcat.
Crida l’atenció també la posició ambigua de Podem. El seu diputat, Ferran Martínez, entén que “va en la direcció” de no fer mal al medi ambient. Així doncs, va demanar “reiniciar el debat i posar negre sobre blanc què estava fent-se” i, sobretot, “veure el conglomerat d’interessos empresarials i saber exactament els costos i els beneficis” perquè Podem fixe la seua posició, sempre “escoltant els veïns i les organitzacions ecologistes”.
Ribó prefereix esperar i Gómez es mostra satisfeta
L’alcalde de València, Joan Ribó, ha celebrat hui la decisió de l’Autoritat Portuària, que, segons li ha comunicat personalment el seu president, Aurelio Martínez, renunciarà a part del disseny original de la nova terminal, en concret a la construcció del dic de recer i al dragatge del canal d’accés del projecte, “dues accions que impactaven greument i afectaven negativament les platges del Sud de la ciutat”, segons els informes tècnics.
L’alcalde ha demanat conéixer en profunditat els canvis plantejats per saber si, jurídicament, les obres ja tramitades pel port necessiten una altra declaració d’impacte ambiental: “És evident que la decisió presa per l’Autoritat Portuària és un pas important quant a la disminució dels impactes sobre el territori que exigien una DIA, però cal estudiar-ho amb rigor”.
La vicealcaldessa de València, Sandra Gómez, ha considerat dijous una “magnífica notícia” que Valenciaport renuncie a l’ampliació del dic de recer i al dragatge del canal d’accés del projecte d’ampliació nord del port d’aquesta ciutat.
Així doncs, ha indicat que aquestes decisions posen de manifest que “és possible treballar pel creixement econòmic de la mà de la sostenibilitat, del respecte i de la integració mediambiental”.