“La Comunitat Valenciana no és neutral amb la bicicleta. Estem a favor d'aquest mitjà de transport i volem la major seguretat possible per als ciclistes”. Es referia el cap del Consell, Ximo Puig, al pla de xoc elaborat en aquesta matèria per una comissió en la qual participen representants tant de les diferents administracions com dels principals col·lectius ciclistes de la Comunitat Valenciana.
Tot açò parteix d'una primera reunió mantinguda el passat 16 de juny arran dels accidents mortals (amb fins a quatre defuncions) que es van produir en les carreteres valencianes en amb tan sols uns dies. L'objectiu marcat llavors, zero accidents (en el que portem d'any ja són vuit les víctimes mortals a conseqüència de sinistres en els quals s'han vist involucrats ciclistes).
Aqueix pla de xoc havia d'arreplegar l'engegada de determinades mesures i propostes que ara s'apunten en el 'Llibre blanc de la protecció de les persones usuàries de la bicicleta a la Comunitat Valenciana'. El document pretén ser “un full de ruta compartit amb la voluntat d'anar millorant de forma progressiva”
Puig ha explicat que el pla és de caràcter conjuntural, “per a implementar-se de forma immediata”, encara que té vocació de convertir-se en estructural, al mateix temps que apuntava que cal proporcionar la major seguretat possible als ciclistes en les carreteres i ciutats valencianes. Per a açò, resulta fonamental “prevenir i conscienciar”, impulsant la convivència vial i el respecte als ciclistes en la carretera.
Jorge Suárez, sotsdirector de l'Agència de Seguretat i Resposta a les Emergències, ha insistit que el document presentat no està ni molt menys tancat i ha apuntat que moltes de les mesures arreplegades estan associades a plans ja existents: “Algunes ja s'estan desenvolupant i unes altres estan en vies de desenvolupar-se, ja que en el camp de la seguretat vial hi ha molt fet”. Altres propostes, no obstant açò, són a llarg termini.
Per a l'elaboració d'aquest llibre blanc s'ha comptat amb l'opinió dels usuaris, per mitjà d'enquestes, i d'experts en la matèria. El que es pretén, al final, és potenciar l'ús de la bicicleta, protegint als seus usuaris. Així, contempla una major vigilància i sanció de les infraccions (entre les vies amb alta sinistralitat es troben la N-332, on van morir fa unes setmanes quatre ciclistes, la carretera del Saler, les rutes tradicionals o els entorns urbans).