El PP demana accelerar l'ampliació del port de València amb un informe d'impacte ambiental “desfasat”

L.M. / Agències

València —

0

El debat sobre l'ampliació nord del port de València engrandeix les distàncies entre els partits. Mentre la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollá, sosté que es necessita un nou informe, que retardaria les obres considerablement, el grup popular a l'Ajuntament de València demana a la Generalitat i al Govern central que acceleren la seua tramitació.

La portaveu popular Maria José Catalá critica “el boicot continuat de Compromís a infraestructures claus per a la ciutat de València que crearan més ocupació, riquesa i major accessibilitat”, entre les quals ha citat l'ampliació nord del port o la de l'autovia V-21 a tres carrils, la qual cosa “fa [a la ciutat] retrocedir posicions de lideratge”.

La popular alerta que la paralització podria portar conseqüències nefastes i demana a Pedro Sánchez que forme Govern per a accelerar la tramitació: “El port amb major competitivitat d'Espanya estiga en stand-by a l'espera d'unes decisions que no se sap quan arribaran, tenint en compte la incapacitat de Pedro Sánchez per a formar govern”. Mentrestant, denúncia, “altres ciutats com Sines (Portugal) estan donant llum verda a inversions que poden fer que els seus recintes portuaris guanyen en competitivitat a costa del de València”.

La consellera de Transició Ecològica ha defensat en una entrevista en À Punt que la declaració d'impacte ambiental que valida el projecte del port, redactada en 2007 i sobre un pla diferent al que s'ha tret ha concurs, sosté que està “desfasada per temps” i ha demanat al Govern d'Espanya que la faça d'ofici per a estar “segurs que el projecte és positiu”.

La consellera, de Compromís, recorda que ja hi ha hagut projectes en el port que el Ministeri “ha avaluat i assumeix que en alguns hi ha hagut impactes” i que la modificació del projecte “afecta a zones exteriors i s'han d'avaluar. Sobre la part interior no és necessària, però afecta a la part exterior i sobre aquesta part no està informat ni exclòs”, un argument que l'Autoritat Portuària esgrimeix habitualment.

D'altra banda, preguntada sobre la proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, al Ministeri de Foment, a l'Autoritat Portuària i a l'Ajuntament de València d'una reunió per a fixar els criteris del desenvolupament del port i de realitzar un estudi tècnic que valore la “viabilitat” de l'accés nord mitjançant transport ferroviari, Mollà cree que és “raonable” per a evitar l'augment del trànsit per carretera.