Les universitats valencianes combaten la pandèmia del coronavirus bolcant-se amb l’alumnat i bolcant els seus continguts en obert en la xarxa. Els centres universitaris de titularitat pública han anat incloent en les seues diferents plataformes contingut cultural i d’oci alternatiu al docent, fent recopilatoris temàtics dels seus recursos, per facilitar la divulgació i posar en valor les seues activitats diàries.
La unitat de Cultura de la Universitat de València ha comunicat als seus estudiants la pujada massiva de continguts al Canal Cultura de MediaUni, un dels seus serveis digitals. La plataforma televisiva ha recuperat més de 170 vídeos de conferències, 206 enregistraments de debats, 48 entrevistes, 38 vídeos d’exposicions, 49 de presentacions o 24 d’arts escèniques, entre molts altres continguts audiovisuals. La majoria d’aquestes píndoles digitals es corresponen amb la programació que la Universitat de València desenvolupa en el Centre Cultural La Nau. A més, la institució posa a la disposició del públic l’accés lliure en línia de catàlegs editats per la UV. L’objectiu, explica la institució, és “mantindre la cultura de manera virtual”.
La Universitat Jaume I de Castelló ha llançat desenes d’activitats en la seua pàgina web, com un programa d’exercicis per a passar la quarantena o fires de màsters en línia perquè els alumnes puguen explorar les seues possibilitats. En el cas del programa esportiu, cada setmana la persona que ho considere pot descarregar-se una taula d’exercicis, adaptats per a xiquets o persones majors.
L’editorial Publicacions de l’UJI té en obert una col·lecció de manuals editats a què es pot accedir sense restricció, segons explica el seu departament de comunicació. La col·lecció “Sapientia”, dirigida pel professor Sergio Barrachina, conté fins al moment 161 títols corresponents a assignatures i matèries que s’imparteixen en les 4 facultats de la Universitat Jaume I. En aquest apartat, la Diputació de Castelló ha obert al públic una sèrie de llibres realitzats amb la Universitat Jaume I sobre pintura, cuina, arquitectura o música.
La universitat també ha permés l’accés en obert a un programa de videojocs contra el canvi climàtic, coordinat per la periodista Maria Josep Picó, dissenyats en el Living Lab Planeta Debug. Aquests videojocs, centrats en la contaminació, la millora de la salut i l’eficiència energètica, han sigut creats per estudiants de tercer curs del Grau en Disseny i Videojocs de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) amb la col·laboració de nou grups de recerca de l’entitat acadèmica, i també el suport del Vicerectorat d’Investigació i Transferència.
La institució té un servidor de vídeo institucional en obert que inclou vídeos de conferències, jornades, notícies i altres recursos audiovisuals.
Al marge del contingut de suport al personal docent, la Universitat Politècnica de València recorda que té tot l’audiovisual disponible en el seu canal de televisió en línia; un servei de televisió a la carta, amb programes, continguts i entrevistes relacionats amb el món universitari. A més, té cursos massius oberts i gratuïts, amb gairebé 80 títols, allotjats en la plataforma edx.org.
En la Universitat d’Alacant advoquen per posar els serveis de la biblioteca a la disposició de l’alumnat, dins del pla de continuïtat de la institució. Els serveis inclouen accés als recursos electrònics des de casa; formació en línia; serveis d’informació i referència; préstec interbibliotecari; Repositori de la Universitat d’Alacant (RUA); Centre de Documentació Europea (CDE); suport al personal investigador; recursos oferits pels editors; i recursos electrònics generals gratuïts. Diàriament s’actualitzen les ofertes que la Biblioteca rep de les editorials i els proveïdors d’informació d’accés gratuït, així com l’accés als llibres electrònics. De la seua banda, la Universitat Miguel Hernández d’Elx mantindrà el seu catàleg de préstecs electrònics de la biblioteca i ha creat l’espai ‘Saludables en casa’, que insta la població a fer exercicis guiats durant el confinament.