La Intervenció de l’Ajuntament de València censura a la fundació de la Policia Local el descontrol en els seus comptes. Dos informes d’aquest organisme auditor consideren que hi ha un desordre important en les despeses de caixa fixa, en alguns contractes de publicitat i “deficiències de control intern” en la gestió de l’organisme.
La Fundació és una entitat pública sense ànim de lucre que té com a objectiu principal “el servei a la ciutat de València a través de totes les iniciatives que contribuïsquen a augmentar el coneixement sobre aquest cos policial”, segons destaca en el seu lloc web. La seua presidenta és la regidora de Protecció Ciutadana, la socialista Anaïs Menguzzato, que va succeir a Sandra Gómez. El 2016 va rebre una subvenció de l’Ajuntament de València de 128.000 euros, dels quals 39.000 euros van anar a despeses de personal, 30.000 al conveni amb la UV i la resta a sufragar les activitats de 2016.
Els informes dels exercicis 2016 i 2017 recomanen prendre mesures pel que fa a la dació de comptes, en què la Intervenció considera que no es justifiquen degudament unes despeses determinades. En concret, l’informe esmenta una festa de la Fundació sobre la qual té dubtes. En la comptabilitat figura un ingrés de 3.000 euros d’un taló, “sense constància de qui en són els receptors”. Amb càrrec a aquest, es paguen 2.929 euros amb concepte “servei d’àpats Dia de la Policia”. I la intervenció valora: “No es consideren justificats degudament, perquè no consta la signatura de la persona receptora”.
“Hem fet tot el que hem pogut per a esmenar totes les indicacions”, expliquen fonts de la Fundació. Durant l’any següent a l’informe, afig, s’ha deixat “molt clar tot”, respecte als comptes d’aquest organisme públic. El gerent recorda que la Fundació va demanar “voluntàriament” que se’ls audite “per a millorar la gestió” i que en el seu equip estan molt agraïts que es faça d’aquesta manera.
En alguns contractes, la Intervenció municipal assenyala que “no s’ha pogut verificar que el procediment de contractació s’ha executat conforme a la legalitat” per tal com no hi ha suport de la contractació. És el cas del projecte de desenvolupament d’una aplicació mòbil per a informar dels radars de la ciutat, per la qual va pagar 12.000 euros en una primera fase i creu l’organisme que “no sembla que siguen propis de l’objecte i les finalitats de la Fundació”.
L’empresa contractada per a desenvolupar aquesta aplicació s’ha vist involucrada en un escàndol de corrupció pel presumpte pagament de comissions il·legals.
En el cas del control intern, veu “deficiències” especialment en la despesa de publicitat: en les factures auditades no figura el concepte facturat, ni detall de les prestacions, qüestió que recomana esmenar amb factures més detallades o annexos en què s’explique el gros de les campanyes. Aquest cas analitza dues factures de campanyes de publicitat de 3.900 euros en què el pagador és l’Ajuntament de València, no la Fundació; 296 euros en llepolies per a la cavalcada de Reis justificats amb un tiquet en què no figura que el pagador siga la Fundació i dues despeses de 14.500 euros per a Expojove sense factura i sense IVA, que es justifiquen amb un document pressupostari.
També censura l’organisme l’ús de la caixa fixa, on no es porta un registre auxiliar, qüestió que recomana en tots dos informes. Assegura la Intervenció que, en algunes despeses, “no hi ha evidència que els pagaments efectuats pel personal encarregat de caixa s’hagen rendit posteriorment als òrgans competents de l’aprovació de la despesa per a l’aprovació escaient”. En les despeses menors, no es deixa constància prèviament de les necessitats que es pretenen cobrir amb aquestes despeses, requisit “imprescindible” per a acreditar que són necessàries per als objectius de la Fundació.
Conveni amb la UV per a la creació d’una càtedra
Entre les observacions dels informes de tots dos exercicis es fa referència diverses vegades al conveni amb la Universitat de València per a la creació d’una càtedra de Protecció Ciutadana (Protecpol). La primera pega que planteja l’organisme auditor és que una fundació d’àmbit municipal no té competències per a organitzar una càtedra; en tot cas, podrien col·laborar amb les seues activitats. “La constitució d’una càtedra queda fora de l’àmbit de les competències municipals, per la qual cosa no pot finançar-se mitjançant un conveni per part d’una fundació municipal”, diu l’informe, que considera que no hi ha evidència que s’haja constituït la comissió mixta que ha de controlar aquest organisme ni que s’haja fet –durant els anys auditats– informe sobre les seues activitats.
Per a aquesta càtedra la Fundació pressuposta anualment 30.000 euros, sense que conste memòria econòmica aprovada per una comissió mixta. Segons explica el gerent, hui dia la comissió està creada i l’és òrgan de Govern i control de la càtedra, pel qual passen totes les decisions.
La càtedra, es va explicar en l’anunci del conveni, pretén “crear una plataforma acadèmica que reflexione sobre la seguretat de la ciutat de València, que desenvolupe anàlisis estadístiques sobre els successos i l’opinió respecte de la seguretat tal com la senten els ciutadans”. També es va preveure el disseny d’un pla director que recopile informació estadística i programes de divulgació científica mitjançant campanyes de component territorial.