La portada de mañana
Acceder
Aldama zarandea al PSOE a las puertas de su congreso más descafeinado
Corazonadas en la consulta: “Ves entrar a un paciente y sabes si está bien o mal”
OPINIÓN | Días de ruido y furia, por Enric González

Els cotxes de més de 20 anys no podran circular a Barcelona a partir del 2019

Sigui quin sigui l'estat de l'aire, els vehicles més contaminants tindran prohibida la circulació per Barcelona i la quarantena de municipis de l'àrea metropolitana de dilluns a divendres a partir de l'1 de gener del 2019. A partir d'aquest mes de desembre però la mateixa restricció s'aplicarà en episodis d'alta contaminació. Aquestes han estat dues de les mesures anunciades en la primera gran trobada sobre contaminació (Cimera de la Qualitat de l'Aire), en què ha participat la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Diputació.

La restricció, segons ha explicat el conseller de Territori i Sosteniblitat, Josep Rull, afectarà les furgonetes matriculades abans de l'1 d'octubre del 1994 –22.049 furgonetes, és a dir, un 16% d'aquest tipus de vehicles– i turismes matriculats abans de l'1 de gener de 1997: 106.018 cotxes, un 7% del parc mòbil, quedaran fora de la circulació de dilluns a divendres, sigui quin sigui l'estat de l'aire.

Amb aquestes primeres propostes, les administracions pretenen reduir les emissions un 30% en els propers 15 anys; en els propers cinc, l'objectiu és que aquestes emissions caiguin un 10%.

L'anunci per part de la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, l'AMB i la Diputació arriba uns dies després que es conegués que la Comissió Europea ha advertit Espanya pels nivells de contaminació de l’aire a Madrid i Barcelona. A la capital catalana la qualitat de l’aire a la ciutat l’any 2015 va empitjorar significativament respecte a l’any anterior, segons alguns indicadors com l’òxid de nitrogen NO2 (+11%), les partícules PM10 (+13%) i les partícules més fines (+16%).

Les propostes dels diferents ens públics se sumen a les que ja havia posat en pràctica l'Ajuntament de Barcelona, que ha celebrat –segons ha pogut saber Catalunya Plural– aquesta primera cimera. Fonts del consistori destaquen que l'objectiu passa encara per reduir un terç dels vehicles de cara a l'any vinent a la ciutat. “La contaminació no s'ataca des d'una única tecla”, destacava fa unes setmanes la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, fent èmfasi en la necessitat de millorar el transport públic o els carrils bici per fer front a les altes emissions de la capital catalana.

En la mateixa línia es va expressar el primer tinent d'alcaldia, Gerardo Pisarello, després de reconèixer que el 80% de les persones de la ciutat estaven preocupades per la contaminació de l'aire de Barcelona. “La ciutat veu que hi ha una emergència climàtica molt important i que això és un problema de salut pública”, explicava Pisarello en relació als últims informes del baròmetre semestral.

Peatge contra la contaminació

Segons s'ha anunciat a la cimera, les administracions estudiaran la implantació d'un peatge per congestió en l'Àmbit-40 (40 municipis de l'àrea de la capital catalana). L'operació es vol portar a terme en el marc de revisió i implantació d'un nou model de finançament de les vies d'alta capacitat de Catalunya, posat en marxa per la Generalitat.

La mateixa Generalitat també ha informat aquest dilluns que preveu canviar l'horari d'entrada i de sortida dels funcionaris per fomentar l'ús del transport públic en els episodis de més contaminació. A més, les diferents administracions que han participat de la Cimera de la Qualitat de l'Aire estudiaran imposar un recàrrec sobre el preu dels carburants amb l'objectiu de reduir la tarifa dels transports públics.

La trobada també ha servit per confirmar la intenció dels diferents ens de cercar un nou model tarifari quilomètric i de pagament que substitueixi els quasi 90 títols de transport actuals, tal com es va anunciar fa uns dies al Mobile World Congress.