Secció de cultura de l'edició valenciana d'elDiario.es.
“L'IVAM ha de ser un museu amb identitat, no hauria de ser un museu més”
Quan l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) es va inaugurar era únic. De fet, va obrir camí a tota una nova generació de museus. Ara es prepara a celebrar al llarg de l'any 2019 el 30 aniversari d'aquella irrupció i el seu director, José Miguel García Cortés, ho planteja com una oportunitat de reforçar la idea que “l'IVAM ha de ser un museu amb identitat i no hauria de ser un museu més”.
En un món en què s'accentua l'homogeneïtat que fa que trobes a tot arreu “les mateixes botigues o el mateix menjar, i les mateixes obres d'art”, aqueixa identitat de l'IVAM es basa en una concepció de la modernitat que entén que “la creació artística ha de servir per descobrir-nos mons nous, per descobrir realitats que estan a la vista de tots però que poques persones són capaces de veure”. I, al mateix temps, en la “connexió amb un temps i un entorn”, mitjançant l'aposta per una major presència de la dona en l'art i a partir d'una “mirada cap al sud”, cap al Mediterrani.
Si Tomás Llorens va fer “la gran aportació teòrica” a la creació de l'IVAM com un museu que “va construir una col·lecció abans que un edifici”, en opinió de l'actual director del centre artístic valencià, la recentment morta Carmen Alborch “va ser la directora que va saber obrir el museu a la societat”. L'IVAM “va ser un gran museu del segle XX i ha de ser-ho del segle XXI”, ressalta García Cortés.
Fernand Léger i Jean Dubuffet centraran dos de les principals exposicions de la programació del trenté aniversari de l'IVAM, però el seu director destaca també la que protagonitzarà, dins de l'aposta pel llenguatge del còmic, el dibuixant valencià Paco Roca a partir d'un quadre de l'Equip Crònica, així com la de l'algeriana Zineb Sedira, que s'acosta en la seua creació a temes com el de la migració, o la que recuperarà la figura de Susana Solano, escultora en bona mesura hereva de la línia de va obrir Julio González, artista l'obra del qual conforma precisament el nucli de la col·lecció de l'IVAM.
Com en els orígens del museu valencià, segons García Cortés, cal mantindre “una actitud oberta, plural, d'investigació” i entendre que “l'art és coneixement, però també plaer”.