La portada de mañana
Acceder
Mazón adjudica 3,9 millones a dedo a un constructor de Gürtel para obras de la DANA
Populares y socialistas tratan de sortear los vetos a Ribera y el candidato de Meloni
¿Mazón no tiene problemas de conciencia? Opina Esther Palomera

Avís per a navegants: un tribunal paralitza l'ampliació de l'aeroport de Heathrow perquè no té en compte l'emergència climàtica

Un tribunal britànic ha dictat una sentència sense precedents en tombar una obra milionària per no tindre en compte els compromisos internacionals contra el canvi climàtic. El Tribunal d'Apel·lació d'Anglaterra (Court of Appeal, el segon tribunal més alt) ha declarat il·legals els plans que sostenen la construcció d'una tercera pista en l'aeroport londinenc de Heathrow, infraestructura que en 2017 va liderar el nombre de viatgers d'Europa.

Els jutges del segon tribunal anglés han considerat que el Govern del Regne Unit no ha tingut en compte els compromisos internacionals que va subscriure contra l'escalfament global en el moment d'elaborar la planificació per a l'ampliació de l'aeroport. El projecte, iniciat en 2008 i recolzat per la Cambra dels Comuns en 2018, suposava una inversió de 16.500 milions d'euros i tenia en contra al llavors alcalde de Londres, Boris Johnson, que criticava els riscos d'augment de pol·lució i contaminació. El ministre de Transports de l'expresidenta Theresa May va comparéixer en el Parlament britànic i va considerar que l'Acord de París no era important.

Al maig de 2019 es van presentar cinc recursos judicials davant el Tribunal Superior, un d'ells de l'alcalde de Londres, un altre de diversos districtes de la ciutat i tres d'associacions ecologistes, entre elles Greenpeace. Els col·lectius van reclamar que es tinguera en compte el conveni internacional signat contra el canvi climàtic, malgrat que aquest se subscriguera en 2016 i el projecte començara anys arrere.

És la primera ocasió en lquè en una argumentació jurídica s'utilitza l'Acord de París, que inclou els compromisos internacionals contra el canvi climàtic, per a tombar una infraestructura estatal. L'European Climate Foundation argumenta que les decisions legals angleses són influents en altres tribunals i podrien significar que altres expansions planejades d'aeroports i projectes d'infraestructures poden ser impugnades. Per exemple, l'ampliació del Port de València, que implica, entre altres accions, construir un nou moll de contenidors de 1,3 milions de metres quadrats i que alguns experts apunten al fet que duplicaria el trànsit de camions per a carregar i descarregar les noves mercaderies. El Port argumenta que la declaració d'impacte ambiental de 2007 continua vigent 13 anys després, encara que s'haja modificat el projecte.