A la una del migdia d’un dia de començament d’abril, un sol agradable calfa el Parc Litoral de Castelló. És una gran extensió de dunes a la vora de la platja de la ciutat, envoltada de palmeres. Té un aparcament agradable, fet de gespa i llambordes. Allà, cinc turistes d’origen belga comparteixen unes cerveses, asseguts en cadires de platja, al costat de la seua autocaravana. Estan al voltant de la seixantena i mostren la seua satisfacció: “Tot està net i sou gent agradable. Hi tornarem!”.
La situació no tindria res de particular si no fóra perquè la seua és una de les més de 40 autocaravanes que aquests dies ocupen pràcticament tot l’aparcament del parc. L’abundància creixent d’aquests vehicles ha provocat les queixes de l’associació de veïns del barri que envolta aquest espai. També la denúncia dels amos dels càmpings dels municipis pròxims, que veuen que els turistes acampen debades a pocs quilòmetres dels seus negocis.
El conflicte ha arribat també, i de manera repetida, a l’Ajuntament. Allà, els grups polítics de PP i Ciutadans acusen l’equip de Govern, format per PSOE i Compromís, d’haver exercit un “efecte crida” amb el pàrquing per a autocaravanes de titularitat municipal que es va inaugurar fa un any, segons Begoña Carrasco, portaveu del PP.
Les normes que no es compleixen
El seu partit va distribuir fa poc un vídeo i fotografies en què es podia veure turistes guisant amb botelles de butà i col·locant taules i cadires al voltant del vehicle. “No ens oposem a aqueix tipus de turisme. Benvingut siga. Però han convertit el parc litoral en un càmping il·legal d’autocaravanes. Fan competència il·legal als pàrquings, fan abocaments… Volem que hi vinguen, però amb totes les garanties”, diu Carrasco.
L’aparcament municipal està pensat com un lloc de pas. L’estada màxima és de 48 hores i està prohibit “traure de l’autocaravana qualsevol element com ara cadires, taules, barbacoes, tendal (…)”, segons les normes exposades a l’entrada. El problema és que les seues 19 places no són prou per a l’afluència creixent d’aquests vehicles i que són molts els autocaravanistes que no atenen aqueixa reglamentació. El resultat és que el Parc Litoral està ple de turistes rossos de mitjana edat que hi guisen, xarren o prenen el sol en les seues cadires de platja.
“Els diners es queden a Espanya”
Entre ells, la parella d’origen belga formada per Lambert Poelmans i Eliza Knops. Reconeixen que estan a Castelló quatre dies, i encara els en queden tres. Vénen d’Andalusia i van camí de casa. Diuen que els encanta l’espai. Es mostren estranyats quan se’ls explica que hi ha veïns, empresaris i polítics que es queixen que la contornada de la platja estiga plena de vehicles com el seu.
“Jo tinc la meua pensió, i els diners es queden a Espanya. Vaig al supermercat, a restaurants”, explica Poelmans. Knops afig que ella pagaria per estar en el Parc Litoral, però només “cinc euros o deu per dia”. Ambdós coincideixen que la gratuïtat de l’espai és un dels seus grans atractius: “Altres poblacions no permeten autocaravanes, només en càmpings. I són massa cars, 20 o 25 euros al mes”, conclou Lambert.
Un “paradís fiscal”
La situació provoca les crítiques dels empresaris d’aqueix tipus d’establiments turístics. A Castelló no n’hi ha cap, però sí en municipis limítrofs. L’Associació Provincial d’Empresaris d’Hostaleria i Turisme (ASHOTUR) va portar al ple municipal les seues queixes ja al gener. Dimecres passat, els amos del càmping Didota, a Orpesa, van explicar en una xarxa social que estan a favor de les zones gratuïtes de pernoctació, perquè és “una realitat que hi ha una demanda” i perquè pot “desestacionalitzar el turisme”.
Però es queixen que els vehicles no sols hi pernocten, sinó que també acampen. És una “competència deslleial” perquè ofereix un “paradís fiscal” en primera línia de platja, ja que “s’hi produeixen estades llargues i pernoctacions a cost zero en un lloc privilegiat i no es compleix la normativa d’acampada”.
Del Parc Litoral a l’aeroclub
De la seua banda, l’equip de Govern defensa la legalitat del pàrquing. Expliquen que “l’autocaravana, com a vehicle que és, es regeix per les normes del Codi General de Circulació”. Per això, pot estacionar en qualsevol lloc, sempre que no desplegue elements externs. Pel que fa a les cases rodadores que omplin el Parc Litoral, reconeixen que “és la nostra obligació, com a institució, garantir un ús equitatiu dels espais públics”.
Per fer-ho, afirmen que prohibiran l’estacionament d’aquests vehicles en la zona a partir de Dijous Sant. S’hi posaran senyals i es repartiran fullets als seus ocupants en què se’ls indicarà que “a més de la zona de pàrquing específic d’autocaravanes, podran usar el pàrquing que hi ha al costat l’aeroclub, a l’avinguda Ferrandis Salvador”.
L’Ajuntament està, a més, ampliant l’aparcament del Planetari, que arribarà a 40 places. Es tracta de “potenciar un sector turístic emergent que genera beneficis importants”, expliquen les mateixes fonts. La regidora d’Economia, Patricia Puerta, va parlar el 30 de març passat en el ple municipal d’un benefici directe de dos milions d’euros anuals i una despesa diària per turista de 50 euros a 100. Unes xifres que el PP considera “irreals” i sobre les quals fa poc va demanar veure “l’informe complet”.
Des del consistori expliquen, a més, que d’ací a poc publicaran l’ordenança que regularà el pas de les autocaravanes per la ciutat, d’acord amb les indicacions elaborades pel Govern central de manera consensuada amb altres institucions.
Una figura “nova”
Amb el seu pàrquing específic per a autocaravanes, l’Ajuntament de Castelló està potenciant una figura “relativament nova”, segons l’Agència Valenciana de Turisme, dependent de la Generalitat Valenciana. L’Administració autonòmica explica que cal distingir entre les àrees de pernoctació de pagament, sobre les quals sí que hi ha competència autonòmica, de la “possibilitat d’habilitar zones que de manera gratuïta i com a servei ofereixen els Ajuntaments als que viatgen en autocaravana”. En aquest últim cas, la competència és només municipal.
El servei és una reivindicació de les associacions dels que practiquen aquesta modalitat turística. “El que demanem són zones d’aparcament en ruta i això és el que ha fet l’Ajuntament”, explica Ángel Simó, de l’Associació Cultural d’Autocaravanistes Valenciana. Simó lamenta que “es mescle la competència deslleial amb els càmpings, que no existeix, amb l’incompliment de normes per persones que acampen al parc”.
La solució és que “es facen complir” les regles. Simó proposa, a més, que el consistori “regule” l’estacionament al Parc Litoral. “Al cap i a la fi, són gent que hi deixa els diners”. Simó també nega l’efecte crida de l’aparcament municipal: “Abans també hi havia autocaravanes”.
Mentre arriba una solució, és previsible que els pròxims dies seran d’intensa ocupació al Parc Litoral, entre veïns, passejants i autocaravanistes. “Tenim aigua per a llavar, podem buidar els inodors, hi ha contenidors, tenim prop la ciutat i Benicàssim”, s’admiren Lambert i Liza. “I podem prendre unes cerveses en la sesta time, conclou Lambert, reclinant-se en l’hamaca.