LLEGIR EN CASTELLÀ
La Conselleria d’Educació ha anunciat el tràmit d’audiència i informació pública del projecte d’ordre per a dur a terme en els centres la consulta a les famílies sobre la llengua base en què vulguen que estudien els seus fills i filles. D’aquesta manera, es donaran deu dies a comptar des del dimarts, 24 de desembre, vespra de Nadal, per a presentar al·legacions; el termini conclou el pròxim 2 de gener i hi ha un cap de setmana, la nit de Nadal, Nadal la nit de Cap d’Any i Cap d’Any.
El departament que dirigeix José Antonio Rovira ha publicat dilluns en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) l’anunci pel qual es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que estableix l’anomenada Llei de llibertat educativa.
En concret, s’estableixen deu dies naturals a partir de l’endemà de la publicació en el DOGV amb la finalitat de “recaptar l’opinió de les persones i les organitzacions potencialment afectades”. Les aportacions i les opinions referides al projecte es faran dins d’aquest termini a través del Portal de Participació Ciutadana de la Generalitat GVA Participa.
Al fil d’aquest anunci, la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de la província de València (Fampa-València) ha manifestat la seua “indignació” per la decisió de l’Administració educativa d’establir el termini d’al·legacions per al procés d’elecció de llengua durant les vacances de Nadal.
“Aquesta mesura fixa un termini de deu dies que comença en plena època de descans familiar, cosa que dificulta greument la participació de les famílies i genera una tensió innecessària en el sistema educatiu en un moment especialment delicat. A més, també s’ha publicat una consulta sobre la nova ordre de modificació de la jornada escolar, amb un termini de participació que va del 21 de desembre al 7 de gener, coincidint novament amb el període vacacional”, critica l’entitat.
“La decisió d’accelerar aquests processos sense tindre en compte les circumstàncies actuals demostra una falta de planificació i sensibilitat per part de la conselleria. Venim d’una situació crítica amb la DANA, que ha deixat la comunitat educativa en una situació de vulnerabilitat, i ara s’afig un estrés innecessari al sistema educatiu. No és el moment de forçar aquesta mena de decisions”, considera el president de Fampa-València, Rubén Pacheco.
La federació, per tant, reclama “una ampliació del termini d’al·legacions fins a un període posterior a les vacances”. “El que cal ara és serenitat i respecte pel sistema educatiu i per les famílies. Aquesta manera de procedir només genera més incertesa i malestar, i no garanteix que s’hi puga participar”, ha afegit Pacheco.
A més, Fampa-València reitera la seua “oposició a una normativa que no assegura la presència del valencià com a llengua vehicular, cosa que agreuja la seua situació de minorització”. “Aquesta llei no garanteix una educació plurilingüe equilibrada i perpetua les desigualtats lingüístiques que ja afecten el nostre sistema educatiu”, sosté el president de l’entitat.
La conselleria “promou el conflicte lingüístic”
Escola Valenciana fa una crida a la ciutadania a respondre a aquest procediment i, amb aquest objectiu, ha preparat una resposta editable perquè les persones i les entitats que ho consideren puguen fer la seua al·legació a la consulta.
Concretament, en aquest document, que poden presentar persones particulars, consells escolars de centre i municipals o associacions de famílies, entre altres representants legals de l’alumnat, es demana la retirada del projecte, ja que considera que la consulta “promou el conflicte lingüístic i situa el debat en la tria entre valencià o castellà en compte de situar-lo en l’àmbit de la pedagogia”.
A més, entre altres punts, aquesta proposta també assenyala que es posa l’èmfasi en la llibertat d’elecció de llengua per part de les famílies, “però no es garanteix que es faça efectiva la llibertat d’elecció”.
L’entitat critica també que el procés comence “amb els centres educatius tancats per vacances, fet que dificulta la participació dels consells escolars i la comunicació per part dels centres a les famílies”. Sobre això, la presidenta d’Escola, Alexandra Usó, ha asseverat que “fer la consulta als representants legals de l’alumnat en període de vacances escolars és una mostra més de l’obscurantisme de la Llei Rovira”.
“Aquesta conselleria demostra, dia rere dia, que la llibertat educativa que pretesament defensen és només la seua. No sols han obert un conflicte lingüístic que no existia, sinó que a més, ho fan d’amagatotis per a evitar la participació ciutadana”, ha retret Usó.
“Estafa de referèndum”
Molt crític s’ha mostrat també el portaveu d’Educació de Compromís en les Corts, Gerard Fullana, que ha retret que en la Generalitat “intenten tramitar amb una urgència inaudita aquesta ‘estafa’ de referèndum que vol apartar l’ensenyament en valencià del nostre sistema educatiu”.
“Ho fan buscant tots els camins d’opacitat possibles. Un més és aquest: convocar les al·legacions al text durant el període de Nadal, sent plenament conscients que no hi ha activitat lectiva i les comunitats educatives estan de vacances. El conseller Rovira i el seu equip no volen rebre una allau d’al·legacions i queixes i han triat aquestes dates per a dificultar al màxim possible la participació ciutadana”, ha manifestat el parlamentari.
Per a Fullana, “la consulta és una pantomima basta, sota la bandera de la llibertat i, quan la lliges amb deteniment, et trobes que l’únic que s’assegura és que ni una sola família tindrà garantida l’elecció de model educatiu en el moment de la matrícula”.