La direcció de Ford Almussafes ha reunit dimarts el comité d’empresa per informar dels detalls de l’acord laboral aconseguit el 27 de gener passat a Colònia amb UGT, sindicat majoritari de la factoria, davant l’elecció que ha de fer la companyia entre València i Saarlouis (Alemanya) per a la fabricació dels seus dos models elèctrics, una decisió que la multinacional anunciarà el mes de juny en la seua seu de Detroit i que equival a garantir el futur de la fàbrica seleccionada.
Segons ha informat l’organització sindical, l’acord preveu contenció dels salaris fins al 2027, amb augments “per a tots i cadascun dels anys” i “mai congelació” dels sous.
En concret, s’establirien increments lineals no consolidables en les taules salarials que sumen 7.000 euros entre el 2022 i el 2025, i tornar a l’IPC l’any 2026. En concret, en les taules salarials per a cadascun dels quatre anys l’augment seria el següent: 1.000 euros el 2022, que es pagarien a la signatura de l’acord; 1.500 euros el 2023; 2.000 euros el 2024; i 2.500 el 2025.
Es tracta d’un pacte a cinc anys que està condicionat al fet que Ford assigne al juny la plataforma elèctrica dels futurs vehicles a la factoria d’Almussafes. En cas contrari, només tindrà validesa per al 2022.
Totes les mesures de flexibilitat pactades entrarien en vigor a partir del 2025 i estarien condicionades a la demanda dels nous vehicles elèctrics.
El principi d’acord també inclou augmentar en 15 minuts els torns de treball i altres mesures de flexibilitat per garantir la producció assignada, que passen per treballar fins a 18 dissabtes a l’any o fins i tot incorporar un torn de nit.
La setmana passada, UGT va defensar que mantenia un “silenci estratègic” sobre aquest acord, en plena competència amb la factoria de Saarlois (Alemanya) per la càrrega de treball, amb l’objectiu de garantir el futur de la planta valenciana en els pròxims anys.
En l’actualitat, la planta de Ford a Almussafes té una plantilla d’uns 6.000 empleats i dona faena de manera indirecta a unes 30.000 persones d’empreses vinculades al sector i proveïdores. Per abordar aquesta situació, la direcció de Ford Almussafes va crear una comissió negociadora amb el comité d’empresa amb l’objectiu d’arribar a un nou acord laboral que, segons l’empresa, millore la competitivitat i la productivitat de la planta valenciana i la seua posició davant la imminent decisió de la marca.
Durant les negociacions, UGT va recordar que Ford ha executat més de 12.000 acomiadaments a Europa en els últims tres anys a conseqüència de la reducció del volum de negoci, per la qual cosa la grandària que tindrà en el futur Ford Europa està en qüestió i la planta valenciana ha de posicionar-se.
Segons l’organització sindical, dels cinc models que fabrica actualment Almussafes (Mondeo, Transit, S-Max, Galaxy i Kuga) en dos anys tan sols podria quedar el Kuga, cosa que deixaria la planta valenciana en una situació complicada si no s’aconsegueix la fabricació dels models elèctrics.