Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Un informe de la Generalitat apunta que el dia de la DANA només es van mobilitzar 36 bombers d’Emergències en les zones afectades

Bombers Forestals de la Generalitat treballen en les tasques de neteja dels efectes de la DANA.

Laura Martínez

0

El 29 d’octubre passat la DANA, de la qual Aemet ja feia dies que avisava, va enxampar desprevingudes les autoritats valencianes. Ni es va convocar l’òrgan d’Emergències amb antelació, ni es va sol·licitar mobilització de la Unitat Militar d’Emergències fins a última hora de la vesprada, ni es van mobilitzar els efectius de manera preventiva per al que estava per arribar. A la falta de previsió se sumen a més les infradotacions dels cossos que havien de fer front a les emergències. Com ha contat elDiario.es, policies locals, policia adscrita a la Generalitat i els diferents cossos de bombers han denunciat que no tenien els mitjans materials i humans per a fer front a la riuada, que ha deixat 231 víctimes mortals, tres de les quals encara sense aparéixer.

El Govern valencià que dirigeix Carlos Mazón tracta des del dia 30 de defensar la seua gestió, culpant el Govern central de falta de recursos i de no voler enviar ajuda als municipis afectats. No obstant això, els seus propis informes apunten que la Generalitat a penes va mobilitzar els seus efectius. Un document elaborat per la Societat Valenciana de Gestió Integral dels *Serveis d’Emergències (abreujada com a Sgise, l’empresa pública que coordina els bombers forestals), dependent de la Conselleria d’Emergències, reconeix que el 29 d’octubre a penes es van mobilitzar 36 bombers dels gairebé 900 de què disposa en tot el territori autonòmic.

L’informe, conegut gràcies a una pregunta parlamentària del PSPV, informa que el dia de la riuada només es va traslladar una unitat de bombers a Carlet i 5 unitats a Utiel, amb un total de 36 bombers forestals més personal de suport. Cada unitat de bombers sol tindre 5 o 6 treballadors, encara que els socialistes denuncien que no totes estan completes i que les dades no quadren. A primera hora del matí, el riu ja havia desbordat Utiel, com va denunciar el seu alcalde en ràdio i televisió, i a les 15 la consellera Salomé Pradas va visitar Carlet per a ser conscient en primera persona de les inundacions, cosa que va motivar la convocatòria del Cecopi. Mitja hora abans van retirar els bombers que vigilaven el cabal del barranc de Poio.

Només a la província de València hi ha 26 unitats terrestres disponibles, amb sis efectius cadascuna. S’hi sumen les de Castelló i Alacant, que en fan 56, més les unitats helitransportades i altres mitjans de reforç. Algunes unitats de reforç conclouen el seu període d’activitat el 31 d’octubre, segons la planificació, com passa a Bunyol-Iàtova, Alzira, Pedralba o Aiora. Els bombers dependents de la Sgise van ser retirats cap a les 19.30, en acabar el torn, segons apunten alguns treballadors.

El document que remet la conselleria ara dirigida per Juan Carlos Valderrama també posa en dubte que es bolcaren els efectius l’endemà de la riuada, amb els efectes de la catàstrofe ja visibles. Segons aquest informe, el dia 30 es van enviar 87 bombers forestals als municipis d’Alzira, Paiporta, Riba-roja, Utiel, Requena i Loriguilla, diversos dels municipis més afectats.

El Consorci de Bombers tampoc es va bolcar en la mobilització, segons han denunciat diversos treballadors a elDiario.es. De tots els efectius disponibles, a penes se’n van emprar poc més d’un centenar el primer dia: el torn ordinari per a tota la província i un reforç d’una trentena de persones; 5 per divisió territorial. Durant el dia 29, la xifra es va incrementar, fins prop de 200 bombers –part d’ells voluntaris– per a atendre una emergència sense precedents. L’endemà, segons un altre informe del Consorci, només hi havia 97 bombers treballant en la zona.

La Sgise depén del director general d’Emergències, Alberto Martín Moratilla, l’últim alt càrrec que queda de l’equip de Salomé Pradas, encara que la conselleria va apuntar en una informació prèvia recollida per aquest diari que el comandament operatiu el va assumir el Consorci Provincial de Bombers de València, encapçalat per José Miguel Basset. L’executiu autonòmic passa la pilota al tècnic dels bombers, que s’ha jubilat al març, a qui també han acusat de rebutjar les ofertes d’ajuda d’altres comunitats autònomes.

Malgrat l’evident falta d’efectius que mostra el document, el Grup Socialista en les Corts Valencianes dubta de la seua validesa. El portaveu José Muñoz i la diputada Alicia Andújar apunten que les dades proporcionades amb Emergències no quadren amb els efectius mobilitzats, que també parteixen de la mateixa Sgise. Segons Andújar, les unitats estan incompletes i no totes tenen els 6 bombers, com mostren els quadres operatius. “La falta de bombers per a fer front a l’emergència és conseqüència de la retallada de 10 milions d’euros que va fer Mazón en els seus pressupostos del 2024” i detalla que “hem pogut comprovar que, encreuant aquestes dades el dia 30 d’octubre se’ns diu en un informe que es van mobilitzar 87 bombers, mentre que en l’altre se n’apunta 42”, recalca la diputada.

Etiquetas
He visto un error
stats