La Inspecció va retraure a la Generalitat “deficiències en seguretat i salut” en col·legis reoberts després de la DANA

LLEGIR EN CASTELLÀ
A la qüestionada actuació durant la DANA del conseller d’Educació, José Antonio Rovira, que se’n va anar a casa a Alacant amb el cotxe oficial mentre la major part dels centres romanien oberts, se suma la gestió posterior a la neteja i la reparació de les instal·lacions afectades per la barrancada del 29 d’octubre passat. La Inspecció de Treball va retraure a la Generalitat Valenciana “deficiències en seguretat i salut” arran de les tasques de neteja i condicionament dels centres educatius afectats per la DANA, segons un informe a què ha tingut accés elDiario.es. Un inspector, amb la missió de “fiscalitzar les actuacions preventives” en els centres reoberts, va visitar la Conselleria d’Educació i Ocupació el 17 de desembre passat, tres setmanes després de la defunció d’un treballador en el col·legi Lluís Vives de Massanassa. Després d’analitzar els informes elaborats pel Servei de Prevenció de Riscos Laborals de l’Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (Invassat), dependent de la mateixa conselleria, l’inspector va detectar que el departament que dirigeix Rovira no havia elaborat la “preceptiva planificació preventiva” de les recomanacions sobre l’adopció de mesures correctores de les deficiències ressenyades i dels riscos identificats, enumerats en els informes sobre les condicions materials que presentaven els 89 centres visitats pels tècnics. Les “deficiències en seguretat i salut” observades van tindre com a conseqüència un requeriment provisional, del 14 de febrer passat, a la Conselleria d’Educació en matèria de prevenció de riscos laborals.
Així doncs, la Inspecció de Treball va demanar que s’adoptaren set mesures preventives. D’una banda, va sol·licitar a la Conselleria d’Educació la “revisió” o la “readaptació” de l’avaluació de riscos, l’“instrument essencial sobre el qual han de sustentar-se totes les activitats preventives a desplegar”. L’ofici va donar un termini de quatre mesos per a “actualitzar” l’avaluació de riscos en els centres afectats per la DANA. “La revisió d’aquestes avaluacions inclourà el risc associat a fenòmens meteorològics adversos (FMA) i la seua possible incidència en les condicions de seguretat i salut del personal adscrit a aquests”, segons indica l’informe.
Per a fer-ho, la Inspecció de Treball va demanar l’elaboració d’un protocol d’actuació, consultat amb la “representació del personal”, que especifique les “instruccions i les mesures concretes” a adoptar davant situacions com la DANA. L’ofici destacava la necessitat de “fer efectiu el dret a una protecció eficaç” del personal que, “per necessitats del treball presencial, hagen de fer desplaçaments en aquestes condicions atmosfèriques, per a la qual cosa es tindran en consideració els avisos, les alertes i/o les recomanacions emesos per l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) o organismes autonòmics equivalents”.
Les al·legacions del director general d’Infraestructures Educatives, José María Larena, del 3 de març passat, sostenen que correspon a l’Invassat l’avaluació de riscos dels centres “com a lloc de treball” del personal de la Generalitat Valenciana, encara que “ha de ser-los sol·licitada formalment” des de la Conselleria d’Educació.
Tant la Direcció General d’Infraestructures Educatives com l’Ivassat depenen del mateix departament autonòmic dirigit pel conseller Rovira. No obstant això, la direcció general no hauria complit el tràmit burocràtic de sol·licitar formalment l’avaluació de riscos a l’Invassat, segons es desprén de la resposta de Larena.
D’altra banda, l’alt càrrec afirma en les seues al·legacions, a què també ha tingut accés aquest diari, que “es considera que és vàlid” el protocol d’actuació davant fenòmens com la DANA, establit “de manera general” per Funció Pública, un departament dependent actualment de la conselleria que dirigeix Nuria Martínez, “si bé el desplegament i la concreció pot ser igualment sol·licitat a l’Invassat”, postil·la.
L’ofici de la Inspecció de Treball també demana que, en un termini de dos mesos, s’incorporen les mesures recomanades en els informes de l’Invassat “per a cadascun dels centres” a una planificació preventiva (un document que inclou els recursos tècnics i econòmics previstos i el calendari). En les seues al·legacions, el departament d’Educació reconeix (després de “converses mantingudes amb l’Invassat”) que “és la conselleria, com a empresa, la que ha de procedir a la planificació de l’activitat preventiva que corresponga, derivada de l’avaluació de riscos, i executar-la”.
A més, l’inspector va donar un termini de dos mesos perquè se certificara per part d’una empresa o d’un tècnic competent, “prèvia revisió de les seues condicions materials”, que la seguretat estructural dels centres educatius no s’havia vist afectada pels efectes provocats per la força de l’aigua i les inundacions i, per tant, que “tenen la solidesa, l’estabilitat i la resistència adients per a suportar les càrregues o els esforços a què siguen sotmesos”.
“El tancament perimetral, la tanca i les portes metàl·liques d’accés dels diferents centres, que no estiguen en condicions adequades, seran objecte de revisió i reparació, a fi d’evitar que es desplomen o s’assolen”, diu l’ofici.
En les seues al·legacions, la Conselleria d’Educació va indicar que en el seu encàrrec a l’empresa Tragsa per a l’execució de les actuacions de recuperació i restauració de les infraestructures danyades per la DANA es va incloure l’avaluació estructural dels immobles que, “pels danys experimentats, puguen, a criteri tècnic, haver experimentat una minva en el seu nivell de seguretat estructural”.
“Aquesta avaluació es farà en els immobles que sota aquesta premissa pretenguen reparar-se per al seu ús pròxim i, en aquest moment, està en fase de realització avalada pels assajos oportuns i les proves necessàries”, segons diu la resposta del 3 de març passat firmada pel director general d’Infraestructures Educatives.
L’alt càrrec també explicava que “està procedint-se o es procedirà” per part de Tragsa a la reparació dels tancaments perimetrals, de la tanca i de les portes metàl·liques d’accés dels centres que no tenien condicions adequades i que s’havien revisat.
La Inspecció de Treball també va requerir que, en un termini de dos mesos, s’acreditara documentalment, amb un certificat d’una empresa o d’un tècnic competent, que la instal·lació elèctrica de baixa tensió d’aquests centres no haguera tingut danys i estiguera en condicions d’ús.
El departament que dirigeix el conseller José Antonio Rovira va explicar en les al·legacions als requeriments que la seua Direcció General de Centres Docents va remetre les instruccions per a l’obertura dels centres als ajuntaments i als directors dels instituts, incloent-hi l’exigència de les comprovacions perquè la reobertura “poguera fer-se en condicions de seguretat per a tots els seus ocupants, tant alumnes com professors”.
No obstant això, postil·la l’alt càrrec, “s’ha sol·licitat ja un avanç de la documentació acreditativa de la revisió de baixa tensió” de les instal·lacions afectades en els centres.
Instal·lacions i condicions higièniques
La Inspecció de Treball també va exigir que, en un termini de dos mesos, es revisaren per part d’empreses autoritzades les instal·lacions de climatització, calderes, ascensors, gas i contra incendis, “verificant que les seues condicions actuals de funcionament s’ajusten a les especificacions dels projectes respectius” o, en cas contrari, adoptant les mesures que “resulten procedents de conformitat amb la seua reglamentació tècnica”.
La Conselleria d’Educació, per part seua, va al·legar que havia donat instruccions perquè una empresa autoritzada, “en els casos que encara no s’haja fet, revisara el funcionament de les instal·lacions afectades. En els centres en què no intervinga Tragsa, ”es traslladarà als ajuntaments“, com a propietaris dels col·legis, i a les empreses contractades per la conselleria el requeriment de la Inspecció de Treball.
Pel que fa a les condicions higièniques, l’ofici demanava que en el termini de dos mesos s’eliminaren les filtracions d’aigua i els problemes d’humitats, floridura i escantells en parets i sostres que pogueren persistir, “i que s’hauria de certificar després de la neteja la higienització o la desinfecció per empresa especialitzada”. El departament d’Educació va al·legar que els certificats de les tasques de neteja i higienització ja estaven en poder de la Direcció General de Centres Docents.
D’altra banda, l’ofici donava a la conselleria un termini de 15 dies per a remetre a la representació legal del personal –“a fi que puguen desenvolupar les funcions que li són pròpies”–— la còpia dels informes tècnics elaborats per l’Invassat sobre els centres afectats per la DANA, així com els certificats de les condicions estructurals o d’higienització. A aquest requeriment, el departament que dirigeix Rovira no va fer “al·legacions ni comentaris”.
La Conselleria d’Educació no ha contestat les preguntes d’aquest diari.
0