Les estibadores trenquen els prejudicis en el port de València: “La màquina no diferencia”

El volum de dones en el sector logístic i portuari encara queda lluny de la paritat, però en alguns enclavaments va guanyant pes a grans passes. En el port de València, les estibadores s’encarreguen de trencar estereotips: les 250 treballadores, un 20% de la plantilla, representen gairebé el 80% de les estibadores espanyoles. I la xifra va creixent: de les 360 noves incorporacions amb l’últim procés de selecció, el 40% són dones.
Les raons, segons els sindicats, són senzilles: les portuàries valencianes van entrar abans que en altres enclavaments, a mitjan anys noranta, i en els 2000, amb el boom econòmic, van coincidir en el temps amb una plantilla disposada a fer passos en igualtat. A això se suma la professionalització de l’activitat de l’estiba, que amb la tecnologia no requereix tant d’esforç físic. “La màquina no diferencia”, exposa Natalia Vicente, estibadora i representant de la Coordinadora de Treballadors de la Mar.
Les primeres capatasses grueres van entrar a València, indica, i remarca que “van trencar la barrera”. Es troben en totes les categories d’ocupació, encara que la proporció en les categories altes és més baixa, sosté. La incorporació “es va desplegar d’una manera molt natural, va coincidir en una època molt concreta en què gent més jove o més progressista ho va veure com una cosa normal”, apunta. Primer va ser per degoteig, després va anar assumint-se, fins a arribar a l’últim procés selectiu. “La cosa més natural és que, a mesura que es facen entrades al torn, proves d’accés i convocatòries, vaja nodrint-se. La perspectiva és molt positiva. La gent ha anat desenvolupant-se professionalment, el que més compta és l’antiguitat i l’experiència, cosa que permet escalar professionalment”, explica la representant sindical.
Vicente reconeix que és una qüestió molt local, lligada al tipus de faena que fan en la terminal valenciana, la polèmica ampliació de la qual també genera tensions entre els treballadors pel risc de desaparició d’ocupació. “Les nostres especialitats base són de manipulació, no d’esforç físic”, apunta. Així mateix, considera que l’esforç per visibilitzar les seues companyes fa que “es genere un efecte espill. Normalitzem també un altre tipus de professions i es visibilitza. Hi ha dones veteranes i això és un al·licient”. El Pla d’Igualtat apunta que la categoria en què predominen les dones és la tècnica, amb gairebé un 40%, encara que en el moment de redacció no hi havia presència femenina en la cúpula d’alts càrrecs. Quasi el 60% de les empleades té estudis de llicenciatura, grau o enginyeria tècnica, percentatge molt superior al dels homes, en què és del 40%.
La representant sindical, que negociarà la revisió del Pla d’Igualtat, recalca les mesures de conciliació pactades, com l’elecció de torns. “Això fa que qualsevol puga plantejar-se la maternitat. Amb totes les pressions a escala social, no hi ha un bloqueig en la carrera professional. Funcionem a través d’excepcions de torns, facilitar la franja horària en què treballaràs: llevar-te nits, quedar-te en jornada de vesprada, diürna...”, explica. “Pel que fa a la promoció, el que ens marca el pas és l’antiguitat. Es reconeixen els permisos de maternitat i lactància i no penalitzen [en la carrera], s’ha actualitzat”, destaca.
“Tot s’aconsegueix sobre la base d’anar arrapant drets, som molt fermes”, assenyala, al mateix temps que reconeix que, des que ella hi va entrar el 2007, s’ha avançat en igualtat en la professió. A València “hi ha formacions, aspectes com el llenguatge inclusiu, visibilització... el Pla d’Igualtat serveix sobretot per a fer divulgació”, reitera. Amb vista a la negociació del nou Pla, es mostra optimista: “Tenim esperança que es replique, estem molt contentes amb la generació que ve darrere. Unes van traçar el camí, altres han anat aplanant-lo i les altres venen amb moltes ganes”, valora. Segons les dades de la Coordinadora Estatal de Treballadors de la Mar, l’estiba portuària a Espanya tenia el 2024 719 dones, el 9,5% del total de professionals estibadors en els ports.
0