El metro va tancar la circulació de tots els trens després que la DANA començara a inundar el post de comandament

L’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha aportat la seua primera cronologia dels fets del 29 d’octubre passat, dia de la catastròfica DANA. En una resposta a una bateria de preguntes dels diputats socialistes María José Salvador i Michel Montaner, FGV assegura que “va determinar la finalització de totes les circulacions”, tant de tramvia com de metro, a les 19.45, deu minuts després que començara a entrar l’aigua en el seu post de comandament, que va quedar finalment inundat pel fet d’estar situat en una planta baixa del complex de València Sud, a uns 1.200 metres del barranc del Poio.

“Al voltant” de les 19.15, assegura la breu resposta de tot just una pàgina i mitja firmada pel conseller d’Infraestructures, Vicente Martínez Mus, el post de comandament va paralitzar la circulació entre les parades València Sud i Torrent Avinguda. No obstant això, el post de comandament havia rebut diversos avisos previs sobre la inundació dels raïls a l’altura del barranc del Poio a Paiporta.

El conseller indica que la responsabilitat sobre les decisions operatives correspon al post de comandament, tal com estableixen tant el Pla d’Autoprotecció com el Pla d’Emergència d’FGV.

Poc després de les 19.00 ja es tenia un avís mitjançant el sistema ‘tren terra’, una consola que cada unitat de metro porta incorporada i que connecta permanentment el comboi amb el post de comandament d’FGV per a comunicar qualsevol incidència sobre l’estat de la via.

Una imatge de les càmeres de seguretat de l’entrada a l’estació de Paiporta, a què ha tingut accés aquest diari, també mostrava cap a aquesta hora la inundació. Prèviament, l’empresa pública estatal Adif ja havia tancat la circulació de línies de Rodalies i d’AVE, segons la reconstrucció de la cronologia elaborada per l’elDiario.es.

El PSPV lamenta que “es van posar en perill centenars de vides”

La diputada María José Salvador, exconsellera del Govern del Pacte del Botànic, considera que la resposta parlamentària del conseller “evidencia” que “no van prendre mesures fins a ben avançat el 29 d’octubre, a pesar que el mateix departament autonòmic que dirigeix Martínez Mus ja havia alertat aquell matí del tall de carreteres inundades a conseqüència de la DANA. El conseller, recorda la parlamentària del PSPV-PSOE, ”tampoc va suspendre la seua agenda aquell dia“.

Salvador lamenta que “es van posar en perill centenars de vides de ciutadans i ciutadanes que, en aquells moments, circulaven en la xarxa de Metrovalència sense que el Govern de Mazón prenguera cap mesura en matèria de seguretat”.

La diputada del PSPV-PSOE contrasta l’actuació d’FGV amb les decisions d’Adif, que “va suspendre les circulacions en els Rodalies i en tota la xarxa que passava per les zones afectades per la DANA”.

“Valorem amb preocupació la poca informació que es facilita per part de la conselleria i FGV, que a penes resumeix en una pàgina i mitja totes les decisions i les mesures que es van prendre el 29 d’octubre, cosa que evidencia la inseguretat en què van sumir centenars de viatgers aquell dia”, conclou María José Salvador.