La primera foto a tres cares del nou Acord del Botànic es farà dimarts que ve. Una cita que es preveu més de cara a la galeria que de vertadera negociació política, però que serveix per a escenificar la voluntat dels tres actors (PSPV, Compromís i Podem) d’entendre’s. En realitat, no els queda un altre camí: els números són els que són i en les tres formacions va calant la idea que només poden governar si són capaces d’arribar a un acord.
Tot i que encara no han començat les negociacions formals, alguns partits han començat a ensenyar les cartes, bé en les trobades discretes que han mantingut entre dirigents, bé deixant caure qüestions en actes públics. En el cas de Compromís, l’avançament electoral va suposar un colp dur per a la formació de Mónica Oltra, que va veure minvada la seua confiança en el seu soci de Govern, encapçalat per Ximo Puig. De fet, des de la Vicepresidència es va arribar a qüestionar la capacitat del president de la Generalitat per a dissoldre el parlament autonòmic sense passar per un acord del Consell, assenyalant un article de l’Estatut d’Autonomia.
Per evitar un segon esglai, els valencianistes volen que el Partit Socialista estiga en minoria en el segon Botànic. I, a més, per a adequar l’entrada d’un nou soci en el Govern, buidar Presidència d’àrees de gestió. En aquest últim punt trobarien el suport de Podem, el líder del qual ja ha vingut qüestionant-se quantes conselleries val la Presidència en una negociació. Tant l’equip de Podem com el de Compromís creuen que la capacitat de destituir consellers i dissoldre les Corts Valencianes no és qualsevol carta i s’ha de valorar com a tal.
Actualment, de Presidència de la Generalitat depén la gestió de Comunicació, Anàlisi de Polítiques Públiques, Administració Local, l’Agència Valenciana de Turisme, l’Agència Valenciana d’Innovació i l’Agència d’Emergències. Un volum considerable per a una àrea que s’ha deslliurat del mestissatge i no té, com la resta de les conselleries, excepte la Vicepresidència, càrrecs intermedis d’un altre color polític que actuen com a contrapés.
Per a gestionar l’entrada d’Unides Podem en el Govern autonòmic s’ha vingut estudiant un augment de conselleries a 12. De fet, en campanya, els morats van demanar la creació d’una cartera de Feminismes i LGTBi per a gestionar les polítiques de diversitat. No obstant això, és possible que la direcció del futur executiu autonòmic vaja per una composició imparella per a deixar als socialistes en minoria. Des de Compromís apunten que una estructura que considerarien justa seria de cinc conselleries, comptant la Presidència de la Generalitat, dirigides per socialistes; quatre de controlades per Compromís i dues de liderades pels morats. En la primera negociació del Botànic també es van reservar dos departaments per a Podem, que finalment va declinar entrar en el Govern. Els valencianistes argumenten que encara que no guanyen en escons, la suma de Podem i Compromís és més gran en vots que el pes del PSPV i hauria de reflectir-se en la composició del nou executiu.
I Oltra?
El paper de l’encara vicepresidenta i portaveu del Consell, Mónica Oltra, és una de les principals incògnites de les negociacions. Algunes persones li recomanen que tinga un paper més polític, amb una vicepresidència sense àrees d’administració, encara que Oltra considera més política la gestió de l’àrea de polítiques inclusives, menors i immigració
“Per a mi la política sempre ha sigut una eina per a facilitar la vida de la gent i, per això, quan es fa una distinció d’un perfil més polític sempre em pregunte què es vol dir, perquè no conec res més polític que allò que suposa un impacte en la vida de les persones, sobretot les més vulnerables”, reflexionava la vicepresidenta divendres en la roda de premsa posterior al ple del Consell.
Preguntada per si això significa que preferiria optar per la conselleria abans que pel càrrec de portaveu, la vicepresidenta va negar aqueixa associació. De moment, Oltra no vol revelar quin és el paper que busca en el futur Botànic: vicepresidenta, portaveu, consellera, molt, poc, tot o res.