Continua el compte arrere per al debat dels Pressupostos Generals de l'Estat. Els partits valencians ja han realitzat les seues esmenes i pràcticament tots les han presentat en el registre del Congrés. Tots llevat el PP, que renuncia a fer al·legació alguna als comptes de Mariano Rajoy.
La Comunitat Valenciana és la segona on més baixen les inversions -cauen un 33%, aproximadament 300 milions d'euros menys que en 2016- i és l'autonomia que menys diners per habitant rep. A més, els Pressupostos obliden inversions clau com el Corredor Mediterrani, el soterrament de les vies de València, els rodalies d'Alacant, l'AVE entre Castelló i Tarragona, fons per a l'IVAM o per al Museu de Belles arts Sant Pío V.
El 'front valencià', PSPV-PSOE, Compromís i Podem amb Esquerra Unida (Unidos Podemos), els partidaris en les Corts de “muntar el ciri” a Madrid contra el dèficit d'inversions, han preparat una bateria d'esmenes en aquesta matèria. Grosso modo, les esmenes del PSPV sobrepassen els 400 milions d'euros sols en infraestructures directes i les de Compromís els 1.800 milions.
El grup socialista, encapçalat per Ana Botella, exigeix que la inversió per habitant siga com a mínim de 270 euros (el doble de l'actual) i més de 130 milions d'euros per al Corredor Mediterrani. Algunes de les propostes sobre aquesta infraestructura, a part d'avançar un any els terminis d'execució de les obres, exigeixen per a les actuacions més genèriques d'aquesta infraestructura 10,3 milions, i per a projectes concrets com, per exemple, el tram València-L'Alzina demanen 124 milions aquest exercici, així com 60,2 milions per a l'AVE en la província de Castelló, 18,7 milions a Alacant, i tres milions en la província de València.
Per al servei de rodalies, els socialistes exigeixen 50 milions d'euros més; per a l'Autoritat de Transport Metropolità (FGV, Metrobus i l'EMT), 38 milions d'euros, així com que el Govern assumisca els 135 milions de deute de la societat Parc Central, 15 milions per a les obres de la T2, sis milions per a la rehabilitació del Cabanyal, i dos milions per a millores en la Comissaria de Sapadors.
Compromís va registrar el cap de setmana passat més de 300 esmenes als comptes de Mariano Rajoy, una reclamació que suma 1.866 milions d'euros en inversions. La seua proposta arreplega diversos trams del Corredor Mediterrani que la formació calcula en 135 milions d'euros, el contracte programa per al transport metropolità a València xifrat en 37 milions i l'ampliació del tren de rodalies fins a Vinaròs (Castelló) i Alacant, quantificades en 45 i 10 milions, respectivament.
Per la seua banda, els representants valencians d'Unidos Podemos (Podem i Esquerra Unida) plantegen reformes dels comptes públics centrats en les infraestructures ferroviàries i les culturals. D'una banda, exigeixen millores en les connexions de Xàtiva-Alcoi, prolongació del tren de la costa (Gandia-Dénia), l'electrificació de la línia C3, impuls del Corredor Mediterrani i del Corredor Cantàbric-Mediterrani. Per un altre, dotació pressupostària per al Museu de Belles arts (Sant Pío V), el González Martí, el Palau de les Arts i el castell romà de Sagunt.
Les esmenes de Ciutadans, partit que ha pactat els pressupostos amb el PP, són pràcticament imperceptibles. La formació taronja realitza cinc apreciacions que reclamen major dotació pressupostària per al transport metropolità valencià (un milió d'euros), mig milió d'euros per als accessos ferroviaris de l'aeroport d'Alacant-Elx, 300.000 euros per als accessos i connexions de la segona fase del Polígon Font del Jerro a Paterna (València), infraestructures de distribució d'aigua procedent de la desaladora de Moncofa i Vila-real i 100.000 euros per a l'estudi previ dels accessos directes a l'Hospital de la Vila Joiosa.
Per la seua banda, el PP valencià segueix ancorat en el seu discurs a la defensiva. Segons la seua presidenta, Isabel Bonig, aquests pressupostos compten amb “molt poc marge, per a sis mesos” i ja contemplen 851 milions d'euros “més” i inclouen el Corredor Mediterrani i l'Eix Cantàbric, que uneix els ports de Bilbao i València.