Un estudi coordinat per dos professors de la Universitat Miguel Hernández d'Elx conclou que els xiquets espanyols estaven “significativament més afectats psicològicament” que els italians durant la quarantena.
Aquesta investigació, en la qual han participat 1.143 pares de xiquets espanyols i italians de 3 a 18 anys, estableix comparacions entre els dos països i les conclusions assenyalen que “els xiquets espanyols tenien més problemes de comportament, estaven més ansiosos, dormien menys, tenien més probabilitat de discutir amb la resta de la família, tenien més queixes físiques, més dificultats per a dormir i estaven més preocupats quan un dels pares ix de casa”.
El motiu, recorden els signants del considerat primer estudi a Espanya amb xiquets durant la quarantena, els professors Mireia Orgilés i José Pedro Espada, és que a Itàlia els xiquets poden eixir acompanyats per un adult a fer un curt passeig prop de casa, encara que està prohibit l'accés a jardins i parcs. A Espanya, en canvi, l'estat d'alarma no contemplava aquesta possibilitat fins a l'anunci realitzat fa uns dies pel president del Govern, Pedro Sánchez, alleujant el confinament als menors de 12 anys, que podran eixir al carrer “una estona al dia” encara per determinar a partir del 27 d'abril.
“L'oportunitat d'estar més actius pot beneficiar la salut mental dels xiquets italians, en comparació amb els espanyols, per a qui les normes del confinament són diferents”, assenyala l'estudi.
Una altra de les principals conclusions d'aquesta investigació és que el 89% dels xiquets presenten alteracions en el comportament. En concret, d'Espanya s'han obtingut dades de 431 xiquets i adolescents, procedents de 87 ciutats, els pares de les quals han completat un qüestionari online i han aportat informació sobre l'estat emocional dels seus fills.
El 86% dels pares (84% d'Itàlia i 89% d'Espanya) van observar canvis en l'estat emocional i el comportament dels seus fills durant la quarantena. Els canvis més comuns en els xiquets espanyols van ser que, durant la quarantena, tenien més dificultats per a concentrar-se (69%), se sentien més avorrits de l'habitual (49%), estaven més inquiets (45%), més nerviosos (44%), més irritables (43%), més propensos a discutir amb la resta de la família (40%), més intranquils (38%), més dependents dels pares (36%), més enfadats (32%), més preocupats quan algú eixia de casa (30%), tenien més problemes de comportament (30%) i estaven més preocupats en general (27%).
A més, menjaven més de l'habitual (25%), tenien por de dormir a soles (24%), por a la infecció per COVID-19 (23%), ploraven amb facilitat (23%), estaven més desganats (21%) i més tristos (18%).
Els hàbits dels xiquets han canviat durant el confinament. Abans de la quarantena, només el 15% dels xiquets espanyols usaven pantalles (tabletes, ordinadors, mòbils…) més de 90 minuts al dia, enfront del 73% durant la quarantena. El sedentarisme també ha augmentat, ja que abans de la quarantena, el 66% dels xiquets practicaven activitat física almenys 60 minuts al dia (temps recomanat per l'OMS), mentre que durant la quarantena únicament el 14% superen aqueix temps.
Segons els investigadors de la Universitat Miguel Hernández Mireia Orgilés i José Pedro Espada, se sap molt poc sobre com pot afectar els xiquets i adolescents la quarantena que va implantar el Govern espanyol el 14 de març de 2020 per a frenar la COVID-19. No existeixen estudis específics amb població infantil i adolescent europea. Els estudis disponibles s'han dut a terme amb població adulta, per la qual cosa els resultats no són extrapolables a la població infantil, i amb població xinesa, les diferències culturals de la qual amb Occident dificulten generalitzar les seues troballes.