Catalunya Opinión y blogs

Sobre este blog

Totes les travesses adjudiquen al Grup Godó el departament comercial de TV3

L'arbre de la negociació de la retallada de costos a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals no deixa veure el bosc del desarmament estratègic que significa l'externalització del departament comercial de TV3, Catalunya Ràdio n'ha quedat exclosa. Això ho opinen no sols els treballadors de la casa i els sindicats, sinó també experts que han treballat molts anys en el mitjà públic. Però, si se suma el fet que l'operació suposarà que la CCMA hagi de pagar 16 milions d'euros a l'empresa concessionària, que la majoria vincula al grup Godó. Tot plegat es fa difícil d'entendre.

El 10 de març hauria d'obrir-se el tercer dels sobres les condicions d'adjudicació. Els dos primers ja s'han obert. Per tant, en molt poc temps se sabrà qui ha estat el vencedor d'aquesta contesa. Tot i que la direcció de la CCMA confiava a rebre vuit o deu propostes, finalment sembla que s'han reduït a dues. Una procedent del Grup Godó i la segona procediria del Grup Zeta. S'haurien descartat ofertes dels dos grans grups mediàtics espanyols, Atresmedia, vinculat amb Antena 3 i Planeta i el corresponent a Mediaset, vinculat amb Tele5. En aquests dos casos perquè si obtinguessin el control de la publicitat de TV3, ja controlarien el 85% del mercat publicitari espanyol, i això està expressament prohibit per les normes de competència.

Diverses fonts consultades donen per fet que a la fi qui s'endurà el contracte serà el grup Godó. L'argument seria que un dels articles del plec de condicions dóna punts suplementaris a aquell grup que tingui activitat televisiva i a can Godó funciona 8TV, mentre que Zeta no té una experiència semblant.

Poques contrapartides

A canvi d'ingressar 16 milions d'euros, l'empresa concessionària de la publicitat de Televisió de Catalunya només hauria de pagar 3 milions en salaris. I això si manté l'actual plantilla. El contracte suposa subrogar el personal, però admet també que un mes després del traspàs d'empresa es puguin fer acomiadaments.

Un dels aspectes més criticats de les condicions del contracte és que permet mantenir el cobrament dels 16 milions tot i que la ràtio d'ingressos sobre audiència, que actualment està en l'1,02, baixi fins al 0,84. La disminució es justifica perquè en una part de les condicions s'indica que en la concessió s'inclouen els portals d'Internet de la Corporació i en un altre punt s'exclouen aquests mitjans. Dit en altres paraules, Televisió de Catalunya és l'únic mitjà que cobra un preu dels anuncis per sobre de l'audiència que té. Això es justifica amb dos arguments, un és la fidelització que ha aconseguit amb bona part dels seus seguidors, i l'altra per l'efecte tractor que té en relació amb la resta de televisions autonòmiques. Es calcula que TV3 obté ella sola la meitat dels ingressos del conjunt de les televisions autonòmiques. I en són 12!

Però, hi ha un altre motiu en contra de l'operació. L'àrea comercial d'una televisió no es dedica només a contractar publicitat, sinó que a tot arreu és una part estratègica del mitjà. Opera conjuntament amb altres departaments com els de producció i programació en el disseny de les ofertes de graelles de les noves temporades. Això, opinen els tècnics consultats, no es pot compartir amb tercers que tinguin interessos en el mitjà televisiu. “Algú s'atreviria en el món industrial a explicar a la competència quin producte preveu posar al mercat abans que entri en línia de producció?” es pregunta una font consultada.

El tàndem Godó-Generalitat

La decisió final respecte a l'adjudicació del departament comercial la prendrà Brauli Duart, com a president del consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Duart es considera una persona de l'aparell de CDC, amb càrrecs anteriors al Departament d'Interior.

El Godó, és el grup mediàtic més subvencionat per la Generalitat de Catalunya amb cinc milions d'euros. A aquesta quantitat s'ha de sumar un altre milió concedit pel Govern el febrer passat com ajuda directa a la premsa en català.

Un últim apunt, el Parlament de Catalunya va debatre el novembre passat una moció d'ERC que s'oposava a la privatització del departament comercial de TV3. Es va tombar la proposta amb els vots favorables de CiU, el PP i també del PSC, i el vots contraris dels republicans, ICV-EUA i la CUP.

Sense acord laboral

D'altra banda, la negociació entre empresa i treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio ha acabat acord després de 29 hores de reunió. Segons la darrera proposta de la direcció de la CCMA els treballadors de TV3 assumirien ara una rebaixa del 4,33% del sou base, que s'afegiria a altres rebaixes en l'antiguitat i les variables de fins al 14%. En el cas de la ràdio, a les categories més baixes els sous base s'incrementarien ja des del primer moment un 5,68%, mentre que a les més altes baixarien un 5,84%. Les categories intermèdies patirien rebaixes d'entre l'1,5% i el 2,5% del sou base. A això caldria afegir-hi una reducció del 5% de l'antiguitat, que també es recuperaria completament el juliol del 2017.

El millor tractament als treballadors de Catalunya Ràdio és déu que l'empresa ha acceptat la reclamació d'equiparar els sous d'aquest col·lectiu amb els de la televisió.

Si a la fi els treballadors aproven aquest dilluns la proposta, s'obriren 15 dies més per negociar la resta de qüestions del conveni. Si és rebutjada, l'empresa podria activar l'article 41 de l'estatut dels treballadors i rebaixar els sous de forma unilateral.

L'arbre de la negociació de la retallada de costos a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals no deixa veure el bosc del desarmament estratègic que significa l'externalització del departament comercial de TV3, Catalunya Ràdio n'ha quedat exclosa. Això ho opinen no sols els treballadors de la casa i els sindicats, sinó també experts que han treballat molts anys en el mitjà públic. Però, si se suma el fet que l'operació suposarà que la CCMA hagi de pagar 16 milions d'euros a l'empresa concessionària, que la majoria vincula al grup Godó. Tot plegat es fa difícil d'entendre.

El 10 de març hauria d'obrir-se el tercer dels sobres les condicions d'adjudicació. Els dos primers ja s'han obert. Per tant, en molt poc temps se sabrà qui ha estat el vencedor d'aquesta contesa. Tot i que la direcció de la CCMA confiava a rebre vuit o deu propostes, finalment sembla que s'han reduït a dues. Una procedent del Grup Godó i la segona procediria del Grup Zeta. S'haurien descartat ofertes dels dos grans grups mediàtics espanyols, Atresmedia, vinculat amb Antena 3 i Planeta i el corresponent a Mediaset, vinculat amb Tele5. En aquests dos casos perquè si obtinguessin el control de la publicitat de TV3, ja controlarien el 85% del mercat publicitari espanyol, i això està expressament prohibit per les normes de competència.