Els usuaris del transport públic critiquen el nou tren llançadora entre l'Aeroport i Barcelona
La col·locació de la primera pedra del tren llançadora que ha d'unir la terminal 1 de l'aeroport del Prat i l'estació de Passeig de Gràcia no ha sentat bé als usuaris del transport públic. La ministra de Foment Ana Pastor i el conseller de Territori Santi Vila han defensat que la llançadora és una infraestructura necessària, però els usuaris del transport públic no ho veuen tan clar, sobretot en un context de retards continus i mal servei de Rodalies. Consideren que els 268 milions que Foment té previst invertir en la llançadora haurien de dirigir-se cap a actuacions que milloressin el servei de Rodalies i que al mateix temps servissin per connectar l'aeroport amb el centre de Barcelona.
A grans trets, l'associació Promoció del Transport Públic (PTP) ha identificat tres problemes de la nova llançadora: operarà en un tram molt congestionat, se solaparà amb altres infraestructures sense aprofitar les actuals, i no estarà integrada dins el sistema tarifari públic en estar gestionada per un operador privat. “És un tema de prioritats”, resumeix el president de la PTP, Ricard Riol, en conversa amb Catalunya Plural.
La PTP veu prioritari millorar la senyalització i actuar sobre el túnel de Passeig de Gràcia abans de carregar la zona amb una nova circulació de trens que generin més inestabilitat i retards. De fet, el mateix conseller Vila va admetre fa uns mesos que les obres de la llançadora afectarien el dia a dia dels usuaris de Rodalies, però que es buscaria “minimitzar i explicar bé” les incidències.
Riol també assenyala que el túnel de la nova llançadora anirà pràcticament en paral·lel al túnel de la línia 9 del metro entre el Prat de Llobregat i la terminal T-1, la inauguració de la qual està prevista per al proper mes de febrer. Riol considera que la llançadora busca amagar els beneficis que portaria un intercanviador entre Rodalies i la L-9 al Prat, que també podria prestar un servei competitiu. “Es gastaran més de 200 milions en un túnel per estalviar-se deu minuts de trajecte [la diferència de la connexió entre el Prat i Passeig de Gràcia mitjançant la llançadora o l'intercanviador]”, assegura Riol. A més, la PTP denuncia que el Pla de Rodalies 2008-2015 no incloïa una llançadora d'aquest tipus.
D'altra banda, la llançadora privada no estarà inclosa en el sistema tarifari integrat. La principal càrrega financera de l'autobús a l'aeroport -la construcció d'un túnel- anirà totalment a càrrec dels pressupostos públics. No obstant això, les estacions, la construcció de les vies i les instal·lacions de seguretat i les elèctriques, així com l'explotació del servei, sortiran a concurs. A més, la nova llançadora privada farà que tant el sistema d'accés a l'Aeroport a través de Rodalies com la Línia 9 de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) perdin potencials validacions de bitllets i, per tant, ingressos.
“Sembla que no s'entén que el tren no és una joguina, que el tren i la via són alguna cosa indissoluble i que no surt més barat amb un operador privat”, assevera Riol, que recorda que un mateix tipus d'explotació publicoprivada ha acabat en fracàs fa cinc dies. Es tracta del túnel de l'AVE que creua els Pirineus: l'empresa TP Ferro (filial d'ACS i la francesa Eiffage), concessionària del túnel, va presentar divendres passat la sol·licitud de concurs voluntari de creditors a causa del escàs trànsit de trens pel túnel, que ha suposat que l'empresa no pugui fer front a un deute de més de 400 milions d'euros. Previsiblement l'Estat haurà de sortir al rescat de l'empresa a l'estar coberta amb una garantia similar a la d'altres infraestructures com les autopistes radials de Madrid.
Una altra de les crítiques de la PTP cap a la llançadora és que el projecte no s'ha sotmès a informació pública, el que ha impedit als usuaris formular al·legacions. “La llançadora hauria de ser la cirereta del pastís, un projecte a llarg termini”, conclou Riol.
A qui tampoc ha agradat el projecte és a l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha considerat prioritàries les inversions en Rodalies, l'estació de la Sagrera i els accessos al Port, i ha optat per la Línia 9 com a enllaç entre Barcelona i la T-1. Les dades de la Generalitat preveuen que la llançadora transporti entre 7 i 9 milions de passatgers.