L'Aliança Contra la Pobresa Energètica avança amb l'assessorament col·lectiu
“Jo sóc cartera, reparteixo certificats i notificacions, i veig gent que es troba amb problemes, sobretot gent gran que no sap què pot fer, i he vingut aquí per saber com puc ajudar-los”. Es troba entre la trentena de persones que s'han reunit aquest dimarts a la seu de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona en la primera sessió d'assessorament col·lectiu de l'Aliança Contra la Pobresa Energètica.
Aquesta plataforma es va posar en marxa fa uns mesos per coordinar la feina d'entitats tan diverses com la Confederació d'Associacions de Veïns, les assemblees d'aturats, la PAH, Front Cívic, Aigua és vida, la Unió de Consumidors de Catalunya i la Xarxa per la Sobirania Energètica. Tenen en comú la defensa dels drets de les persones que, per la seva situació econòmica, no poden seguir pagant els subministraments bàsics (aigua, llum i gas) i corren el risc de patir talls.
“Fins ara hem estat treballant en un pla més general, amb instàncies als ajuntaments i a les companyies, però volem arribar a les persones que realment estan patint aquesta situació per donar-hi resposta”, explica Tatiana Guerrero, activista de la PAH, davant l'assemblea. La veritat és que l'Aliança ja treballava casos concrets de persones de les diverses entitats que en formen part, com algunes de les que estaven presents en l'ocupació d'una sucursal d'Endesa. El seu objectiu, però, és anar més enllà.
La Isabel, veïna de Baró de Viver, un dels barris més pobres de la ciutat, explica que a ella li van arribar a tallar la llum. “Vaig estar tres dies sense llum i vaig anar a l'assistenta social però em va donar cita per un mes després, i jo no podia estar fins el 15 de juliol sense llum”, explica. Va tenir la sort que una veïna, activista de la PAH, li va explicar què podia reclamar a la companyia després de la negociació entre l'Aliança i Endesa, que li va tornar a donar d'alta la llum.
Sol·lucions d'urgència
La Tatiana explica als assistents quines sol·lucions d'urgència poden trobar als seus problemes. “Les companyies d'aigua són les que han donat més passos, perquè com que l'aigua és competència municipal, tenen molta por que poguem municipalitzar la gestió com ja s'està fent en alguns municipis”, explica.
Endesa ha posat a disposició de les persones en situació de vulnerabilitat cinc punts d'atenció arreu de Catalunya després de l'ocupació de l'Aliança. En canvi, asseguren que negociar amb Gas Natural és més difícil.
El cas de la Justa, veïna de Sant Adrià, és paradigmàtic: “A mi l'aigua me la va arreglar l'assistenta social i no he de pagar fins al maig de 2015. A Endesa em van preguntar si m'anava bé pagar 20 euros al mes, i vaig dir que sí tot i que és aplaçar el problema, perquè el mes vinent m'arriba una altra factura i l'hauré de tornar a aplaçar. En canvi, amb el gas no hi ha hagut manera, i a més el deute el gestiona una assessoria, que em truca i em diu de tot. M'han dit que em tallaran el subministrament però encara no han posat data”.
La Justa no ha hagut de patir cap tall, però va acumulant un deute mentre no pot pagar les factures perquè la seva família, amb quatre criatures, viu amb poc més de 400 euros al mes. A l'Aliança tenen clar que es tracta d'una sol·lució provisional per evitar un mal major, però no estan ni molt menys satisfets amb això. Ara, esperen seguir creixent amb trobades quinzenals i els assistents a la primera trobada han sortit carregats d'octavetes per fer-ne difusió, sobretot la cartera.