Catalunya Opinión y blogs

Sobre este blog

La portada de mañana
Acceder
Sánchez rearma la mayoría de Gobierno el día que Feijóo pide una moción de censura
Miguel esprinta para reabrir su inmobiliaria en Catarroja, Nacho cierra su panadería
Opinión - Cada día un Vietnam. Por Esther Palomera

El frau dels motors dièsel de Volkswagen i el risc de càncer

Un nou escàndol de frau mediambiental ha commocionat la societat. L'empresa alemanya Volkswagen, una de les més grans del món, ha reconegut que ha manipulat els mesuraments de gasos contaminants en milions dels seus cotxes dièsel que circulen pel món, mostrant una vegada més la manca d'escrúpols de moltes grans empreses que no dubten a posar en risc la salut de la població si poden augmentar els seus beneficis. Els cotxes dièsel al tancament de l'any 2014 van representar el 66% del total dels cotxes matriculats a Espanya, el 32% eren de gasolina i menys del 2% elèctrics i híbrids. L'àmplia predominança del dièsel es justifica en part pel menor cost del gasoil enfront de la gasolina, el menor consum i una aparent major durabilitat del cotxe, malgrat el seu reconegut major nivell de contaminació ambiental. Però els motors dièsel no solament s'usen en cotxes, són els més utilitzats en la indústria del transport (camions i trens) i en maquinàries de la indústria (mineria i construcció). El nivell d'emissions depèn de l'antiguitat del motor, del manteniment i dels patrons d'ús. En les emissions dels motors dièsel es distingeixen una fase gasosa en què es troba monòxid de carboni, òxid de nitrogen i compostos volàtils orgànics reconeguts com a carcinògens, com benzè i formaldehid. En la fase de partícules, hi ha carboni orgànic, cendres, sulfats i metalls. Els hidrocarburs aromàtics policíclics (cancerígens reconeguts) i els nitroarenos (possibles cancerígens) estan principalment en la fase de partícules però també en la gasosa.

Hi ha abundants evidències experimentals en rates que mostren l'aparició de càncer de pulmó quan són exposades a extractes de partícules contingudes en el fum del dièsel. Estudis in vitro i en viu mostren un dany a l'ADN, dany oxidatiu, i producció de diverses mutacions. Des de fa més de 20 anys que s'investiga el seu efecte en éssers humans, especialment en els que tenen una exposició ocupacional al dièsel. Als EUA en treballadors de mines (mineria no metàl·lica) s'ha observat un augment de fins a 2 i 3 vegades el risc de càncer de pulmó en aquells que han tingut un major nivell d'exposició i un augment del 40% per a treballadors del ferrocarril. En conductors de camions, s'ha observat un augment del risc de càncer de pulmó d'entre un 40 i un 80%, amb un major risc relacionat amb la jornada de treball i utilitzant marcadors d'exposició a la cabina. En un ampli anàlisi conjunt d'11 estudis epidemiològics d'Europa i Canadà, es va trobar un augment del risc de càncer de pulmó, controlant el consum de tabac, utilitzant una matriu d'ocupació-exposició, que va mostrar una dosi resposta (augment del risc d'acord augmentava el nivell i la durada de l'exposició al fum del dièsel).

Portaveus de la indústria han intentat qüestionar aquestes evidències. Articles en revistes internacionals, en què es reconeix que han estat finançats per l'Associació Europea de la Manufactura d'Automòbils, l'Institut Americà del Petroli, l'Organització Internacional de Manufactura de Vehicles de Motor, entre altres, han assenyalat presumptes limitacions metodològiques dels estudis. Però un comitè de 24 experts internacionals, reunits al juny del 2012 a l'Agència Internacional d'Investigació del Càncer de l'OMS, després d'avaluar críticament tota l'evidència dels estudis en animals i els estudis epidemiològics en poblacions humanes va concloure que “hi ha prou evidència en humans de la carcinogenicitat del fum dels motors dièsel” i va classificar el fum dels motors dièsel com a segurs cancerígens per a l'home.

El fum dels motors dièsel no només afecta als conductors, el tràfic automotor contamina l'atmosfera que respirem, incrementant el risc de malalties respiratòries, cardiovasculars i càncer de pulmó. La societat no pot permetre que un frau a escala colossal, augmenti el nostre risc d'emmalaltir i morir per la contaminació ambiental.

Un nou escàndol de frau mediambiental ha commocionat la societat. L'empresa alemanya Volkswagen, una de les més grans del món, ha reconegut que ha manipulat els mesuraments de gasos contaminants en milions dels seus cotxes dièsel que circulen pel món, mostrant una vegada més la manca d'escrúpols de moltes grans empreses que no dubten a posar en risc la salut de la població si poden augmentar els seus beneficis. Els cotxes dièsel al tancament de l'any 2014 van representar el 66% del total dels cotxes matriculats a Espanya, el 32% eren de gasolina i menys del 2% elèctrics i híbrids. L'àmplia predominança del dièsel es justifica en part pel menor cost del gasoil enfront de la gasolina, el menor consum i una aparent major durabilitat del cotxe, malgrat el seu reconegut major nivell de contaminació ambiental. Però els motors dièsel no solament s'usen en cotxes, són els més utilitzats en la indústria del transport (camions i trens) i en maquinàries de la indústria (mineria i construcció). El nivell d'emissions depèn de l'antiguitat del motor, del manteniment i dels patrons d'ús. En les emissions dels motors dièsel es distingeixen una fase gasosa en què es troba monòxid de carboni, òxid de nitrogen i compostos volàtils orgànics reconeguts com a carcinògens, com benzè i formaldehid. En la fase de partícules, hi ha carboni orgànic, cendres, sulfats i metalls. Els hidrocarburs aromàtics policíclics (cancerígens reconeguts) i els nitroarenos (possibles cancerígens) estan principalment en la fase de partícules però també en la gasosa.

Hi ha abundants evidències experimentals en rates que mostren l'aparició de càncer de pulmó quan són exposades a extractes de partícules contingudes en el fum del dièsel. Estudis in vitro i en viu mostren un dany a l'ADN, dany oxidatiu, i producció de diverses mutacions. Des de fa més de 20 anys que s'investiga el seu efecte en éssers humans, especialment en els que tenen una exposició ocupacional al dièsel. Als EUA en treballadors de mines (mineria no metàl·lica) s'ha observat un augment de fins a 2 i 3 vegades el risc de càncer de pulmó en aquells que han tingut un major nivell d'exposició i un augment del 40% per a treballadors del ferrocarril. En conductors de camions, s'ha observat un augment del risc de càncer de pulmó d'entre un 40 i un 80%, amb un major risc relacionat amb la jornada de treball i utilitzant marcadors d'exposició a la cabina. En un ampli anàlisi conjunt d'11 estudis epidemiològics d'Europa i Canadà, es va trobar un augment del risc de càncer de pulmó, controlant el consum de tabac, utilitzant una matriu d'ocupació-exposició, que va mostrar una dosi resposta (augment del risc d'acord augmentava el nivell i la durada de l'exposició al fum del dièsel).