El Ministeri d’Hisenda i el Tribunal de Defensa de la Competència obstaculitzen dos dels projectes de la Conselleria d’Economia: les restriccions a les obertures en diumenge dels grans centres comercials i la imposició de disposar de personal a les gasolineres autoservei, aquelles que prometen preus baixos, però que a penes disposen de treballadors.
Hisenda, segons El País, ha imposat “reformes estructurals” a les comunitats autònomes, cas de la valenciana, que han incomplit els límits de dèficit i, per això, han presentat plans d’ajust. Entre aqueixes reformes està la del “augment de festius d’obertura i d’hores setmanals d’obertura per a tots els establiments”.
Aqueixa imposició xoca frontalment amb l’aspiració de la Conselleria d’Economia, que vol, com la majoria dels ajuntaments grans, restringir la llibertat horària de les grans superfícies per a protegir als treballadors dels centres comercials forçats a treballar en diumenge i, en el marc d’un nou model productiu, promoure el comerç menut i de proximitat.
Economia ja havia aprovat una nova normativa, finalment retirada arran del recurs d’unes quantes empreses afectades i enmig de notable embull legal, burocràtic i polític. Aquesta exigència d’Hisenda –el ministre de la qual és qualificat pel Consell com el seu enemic públic número 1– arriba quan els partits del Govern valencià clamen contra la discriminació de Madrid.
Competència, a favor de les gasolineres fantasma
L’altre front obert a Madrid ve de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), l’organisme elegit pel parlament que “regula tots els mercats i sectors productius de l’economia espanyola”. El seu últim informe dóna suport a la proliferació de gasolineres desateses. “Augmenten la competència efectiva en el mercat i pressionen a la baixa els preus dels carburants, i amb això augmenten el benestar dels consumidors finals”, diu.
La Generalitat té una opinió diferent. Economia, com ja han fet altres autonomies, ha pres mesures contra el model de negoci d’aquestes estacions de servei, que els detractors anomenen ‘fantasmes’ per l’absència de personal en la instal·lació. La Conselleria va imposar l’obligació que un empleat atenga el públic de 6 de la matinada a 10 de la nit.
El sector –que xifra en un centenar el nombre d’establiments d’aquest tipus– va anunciar que estudiava presentar recursos. La Generalitat, diuen, protegeix les grans companyies, que dominen la distribució de carburants, i va contra una iniciativa que abarateix “fins 17 cèntims el litre de combustible i funciona perfectament a França, Suïssa, Noruega o Dinamarca”. Caldrà veure si el Govern executa la recomanació de Competència.