El consell d'administració de l'Epsar (Entitat de Sanejament d'Aigües) va abordar fa uns dies les auditories realitzades sobre els contractes d'emergència celebrats per aquesta societat pública entre 2001 i 2010 -sota governs del Partit Popular-, uns informes sol·licitats al març de 2016 a fi de fiscalitzar els expedients tramitats pel procediment d'emergència per a determinar si existeixen irregularitats que pogueren suposar indicis de delicte.
Aquestes auditories expliquen com en un informe de la cap de l'àrea economicofinancera de l'Epsar de juny de 2016 s'afirmava “amb rotunditat” que 7.587.920,88 euros de les despeses generades per contractes derivats de la realització de la Copa de l'Amèrica de 2007 havien sigut finançats “pel cànon de sanejament”, és a dir, amb càrrec al rebut de l'aigua. I tot açò, “sense que fins al moment l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana haja recuperat cap quantitat”, i el mateix succeeix amb els 7.764.393,07 euros abonats amb motiu de l'Expo Zaragoza 2008. Tots dos esdeveniments van tenir lloc amb Francisco Camps al capdavant de la Generalitat, mentre que es dóna la circumstància que en els últims anys de gestió dels populars, el cànon de l'aigua va pujar un 3,1% en 2012, un 20% en 2013, un 10% en 2014 i un 3% en 2015.
L'escrit dels auditors recorda que el cànon és un “ingrés finalista” que ha de ser destinat “exclusivament” a sufragar unes despeses concretes, mentre que la gerència de l'entitat només certifica que aquestes despeses van ser executades amb càrrec al patrimoni de l'Epsar, sense poder identificar l'origen de les partides destinades a l'execució d'actuacions relacionades amb la Copa de l'Amèrica o la cita de Saragossa. Considera, així mateix, que existeix una “falta de control” sobre la gestió dels pagaments, que provenen d'una “caixa única” que no separa els ingressos procedents del cànon de sanejament, principal font, de la resta.
Actuacions d'emergència
Entre 2001 i 2015 l'Epsar va dur a terme 57 actuacions d'emergència -entre elles les relacionades amb la Copa de l'Amèrica 2007 i amb l'Expo de Saragossa de 2008- amb un cost inicial pròxim a 80 milions d'euros i el cost final dels quals va ascendir a més de 109 milions. Aquestes actuacions d'emergència suposen un deu per cent del volum total d'obra executada per l'Epsar en aquest període.
Respecte al contracte de la Copa de l'Amèrica, l'Ajuntament de València va sol·licitar a la conselleria d'Infraestructures, amb data de desembre de 2005, que l'Epsar duguera a terme “accions de neteja del camp de regates” per un cost final de 7.587.920,88 euros, un contracte en la facturació del qual s'han “constatat irregularitats i falta de control suficient en la validació de factures”, així com un excés de facturació d'uns 77.000 euros.
En el cas de l'Expo de Saragossa, la conselleria va encomanar a l'Epsar (al febrer de 2007) una sèrie d'actuacions “que no guardaven relació amb el seu objecte social”, uns treballs que havien de ser supervisats per la pròpia Generalitat. “El control exercit per la conselleria no va ser l'exigit en l'encàrrec”, apunta l'informe de l'auditoria, que a més afig: “Epsar va desenvolupar funcions pròpies d'un òrgan de control i agent finançador”, com és el cas del condicionament i explotació del pavelló i el restaurant de la Comunitat Valenciana. Finalment, es van haver d'escometre “successives subcontractacions” que van encarir el cost final en “almenys 773.757,58 euros”.
Possible frau
El passat mes de juliol, el Consell va conèixer l'informe de la Intervenció de la Generalitat que es detectava un frau pròxim als 2,5 milions d'euros de l'Epsar en aquests dos esdeveniments. Es referia a dos increments pròxims als 800.000 euros per subcontractes en l'Expo de Saragossa i un augment de despesa de 933.000 euros en la neteja del camp de regates de la Copa de l'Amèrica per “necessitats noves” no justificades, així com l'excés de facturació de 76.671,84 euros.
També en relació a l'Expo de Saragossa, la Conselleria de Territori ja advertia al juny de 2016 de la despesa de 80.600 euros en hotels -64.000 euros en tres habitacions llogades de forma permanent durant els tres mesos que va durar la cita i que van romandre buides la majoria de dies- i en catering. També es van abonar 1.200 euros en cinc habitacions VIP i altres 7.900 euros en altres 25 estades.