Ferrocarrils de la Generalitat va gastar 186 milions en trens per a una millora de la línia de l'accident del metro que no va fer

L'informe intern de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) relatiu a la compra de trens entre els anys 2000 i 2007, en ple apogeu del PP al capdavant del Consell, no solament llança un carrusel de presumptes irregularitats administratives.

A més, posa en relleu una pèssima planificació que va suposar un balafiament de milions innecessari, si més no, en gran part.

I és que, segons ha esbrinat eldiario.es, el document qüestiona la compra l'any 2007 de 42 trens (22 de quatre vagons, més 20 cotxes remolc intermedis) per un valor de 186 milions d'euros.

I és que, l'auditoria destaca que l'objecte del contracte de la compra dels trens era cobrir la prolongació de la línia 1, quan aquesta prolongació ni tan sols s'havia licitat.

L'esmentat projecte es va presentar a les poques setmanes de l'accident de metro que va deixar 43 morts i 47 ferits i consistia a eliminar la corba de l'accident (entre plaça d'Espanya i Jesús) mitjançant la prolongació de la línia 1 des de plaça d'Espanya fins a la nova Fe. Una actuació que no solament no s'havia licitat en el moment de la compra dels trens, sinó que mai no s'ha executat.

L'arribada dels 42 trens nous, unida a les retallades aplicades en el servei durant la crisi, va deixar sense ús en els tallers de l'entitat 18 unitats de la sèrie 3.900 de finals dels anys 90, els quals encara no havien complit els 20 anys de vida útil i per tant estaven aptes per al servei. No obstant això, van començar a retirar-se de la circulació l'any 2012.

Davant aquesta situació, l'actual  direcció de FGV va traure a subhasta a la fi de l'any 2016 els 18 trens per un preu d'eixida de 8 milions d'euros. No obstant això, la subhasta va quedar deserta i els trens romanen en les dependències de l'entitat amb poques possibilitats de traure'ls alguna rendibilitat.

Com ha publicat aquest diari, l'informe destaca l'aparició de sobrecostos sense estar degudament justificats per un valor de prop de 14 milions d'euros.

A més, l'empresa, dirigida llavors per l'exgerent Marisa Gracia (imputada en la causa de l'accident de metro), no va aplicar a les empreses adjudicatàries penalitzacions per valor d'1,3 milions d'euros pels retards en el lliurament de trens, els terminis dels quals en molts casos van ser modificats.

L'informe va ser sol·licitat a una auditora externa per  la direcció de FGV i, a tenor d'aquestes suposades irregularitats, la Conselleria d'Obres Públiques ha engegat una investigació interna adreçada a contrastar totes aquestes anomalies per si pogueren traslladar-se a la Fiscalia.

Curiosament, el grup parlamentari popular de les Corts Valencianes ha demanat la compareixença de la consellera d'Obres Públiques, María José Salvador, i de l'actual gerent de FGV, Juan Andrés Sánchez, per a explicar els resultats d'aquesta auditoria, quan els presumptes desviaments es van produir sota la gestió del mateix PP.