Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Trump coloca a Putin en una posición de fuerza tras años de aislamiento occidental
La Justicia decide si investiga a la pareja de Ayuso por corrupción y otros delitos
Opinión - El poder económico también abandona a Mazón. Por Sergi Pitarch
PERFIL

Francisco Aura, el zaplanista triat per Mazón per a dirigir À Punt que es va fer d'or amb privatitzacions en Canal 9

Francisco Aura, nou director general d'À Punt.

Francesc Arabí

València —

0

Al contrari del que sol ser habitual, la informació elaborada per À Punt sobre el nomenament del seu nou director general, Francisco Aura, no és gens avorrida. És institucional, això sí, però explica capítols poc coneguts i molt sucosos del molt zaplanista i mà dreta de l’exdirector de Canal 9 Jesús Sánchez Carrascosa. Diu el comunicat que va ser “enviat especial a les eleccions presidencials dels Estats Units”. També a escenaris de moltíssima més rellevància periodística: a la Guerra del Golf (1990-91), a la Guerra de Bòsnia i al colp d’estat involucionista en l’extinta URSS el 1991. Algú deu haver pensat que és millor contar aventures èpiques abans que torturar el ciutadà/lector/teleespectador amb altres episodis de la seua trajectòria bastant menys glamurosos i que retraten el seu perfil polític, empresarial i com a gestor en Canal 9.

Propaganda i negocis

Viatgem a aquella època en què Francisco Aura es va fer un nom i un home de negocis a l’ombra de Zaplana i del seu lloctinent Sánchez Carrascosa. Aquest, que havia sigut cap de campanya i de gabinet del president condemnat recentment per corrupte, va afavorir la televisió privada Valencia TeVe juntament amb la seua dona i totpoderosa directora de Las Provincias llavors, María Consuelo Reyna. Darrere d’aquest canal, situat al carrer de Foncalent de València, hi havia també publicistes (Mediterránea de Medios) i empresaris com Francisco Segura, els germans Lladró o Fernando Roig. Aquella televisió va nàixer després de l’estiu del 1996 per a convertir-se en el gran far catòdic privat del PP de Zaplana i per al negoci dels seus impulsors. Feia uns mesos que Aznar no havia pogut consumar la majoria absoluta i s’havia vist forçat a pactar amb el “nan” Jordi Pujol.

Del nucli irradiador de Carrascosa

La lectura que es va fer en el Palau de la Generalitat d’aquella amarga victòria en les generals va ser contundent: calia lligar en curt Canal 9 (exactament en aquesta mateixa tessitura estan ara amb À Punt) i impulsar una televisió privada per a la propaganda. I de passada, es procuraria fer negoci mentre s’hissava la bandera i sonava el No-Do. Zaplana no va dissimular el seu afany de control mediàtic i va col·locar el seu cap de campanya, Carrascosa, al capdavant de Canal 9 l’abril del 1996. En la guàrdia de corps del director de la televisió autonòmica estava el cap de programes Francisco Aura. Era tan de la seua confiança que no va dubtar a col·locar-lo de director de l’esmentada Valencia TeVe. Va arribar abans a aquesta tele l’apadrinat que el padrí. Aura, per cert, va ser també accionista d’aquesta televisió privada molt afavorida des de la direcció de Canal 9.

Comissions i privatitzacions

Un dels escàndols de l’època relacionats amb les adjudicacions a productores va tindre Aura com a coprotagonista. Sense deixar de ser personal de la plantilla de TVV, Aura es va associar amb el subdirector llavors, Vicente Andreu, per a muntar Astel Producciones. Una productora que va mitjançar en les contractacions de les retransmissions taurines de la casa i a canvi de comissions. Tot això mentre Aura i Andreu continuaven cobrant la nòmina pública. Disculpen l’autocitació, però aquell episodi, que en el seu moment vaig contar en el diari, es relata en el llibre Ciudadano Zaplana. No va ser l’únic escàndol que va protagonitzar Aura. Amb el seu soci i la productora esmentada, va ser beneficiari de la privatització de l’espai infantil Babalà, que presentava María Abradelo. Pel paquet de programes contractat van cobrar 2,8 milions d’euros. Aquests mateixos continguts costaven 360.000 euros quan l’espai era de producció pròpia de Canal 9.

Francisco Aura va acompanyar també Carrascosa en la seua aventura en Diario de Valencia. Una capçalera històrica adquirida per 42.000 euros i que va tornar al quiosc el 26 de setembre de 2000. Entre els seus accionistes estaven, de nou, Francisco Segura, Enrique Roig (un altre zaplanista de pro) o el mateix Aura.

Nous vells temps

La repesca de Francisco Aura com a nou director general d’À Punt evoca un passat que és molt present: el poder de les terminals del zaplanisme en la Generalitat i l’afany per lligar en curt la radiotelevisió pública. I, de passada, potser algú de la indústria auxiliar del partit governant li toca la grossa o la pedrea.

Etiquetas
He visto un error
stats