El transport públic de València no ha complit la seua pretesa tasca social en el moment en què pitjor ho han passat milers de famílies durant la crisi.
Així es desprén de l’evolució de les tarifes de les diferents formes de mobilitat des de l’any 2008, etapa en què el transport públic ha estat gestionat pel PP, tant des de l’Ajuntament de València com des de la Generalitat.
En aquest sentit, lidera la pujada de preus l’abonament anual de Valenbisi, el sistema públic de préstec de bicicletes que es va engegar l’any 2010, impulsat per l’Ajuntament de València. En aquell moment, costava 18 euros, mentre que actualment val 29,21 euros, és a dir, un 62% més. Per la seua banda, l’abonament setmanal ha passat de 10 euros a 13,30 (un 33% més).
El bitllet multiviatge de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) és el segon títol de transport que més s’ha encarit, amb un increment acumulat del 41,5% des de l’any 2008, quan el títol costava 5,65 euros.
El gros de l’augment es va produir el 2010, quan es va substituir el bitllet multiviatge tradicional de 10 viatges pel bitllet multiviatge “Plus” actual, que ofereix la possibilitat de fer transbords il·limitats durant una hora. En aquell moment, es va llançar per 6,95 euros, amb la qual cosa l’increment des de llavors ha estat del 15%.
La resta dels abonaments de l’EMT també han registrat increments notables. Així, el bitllet senzill ha passat d’1,20 a euros 1,50 en els últims set anys (un 25% més), mentre que l’abonament amb transbord, que el 2008 costava 7 euros, costa actualment 9 euros (un 28,5% més). A més, els abonaments T1, T2 i T3 (viatges il·limitats per a 1 dia, 2 o 3, respectivament) han pujat un 21%. Finalment, l’abonament “Or” ha pujat només un euro, fins a 18 euros (un 5,8%).
L’abonament del metro puja un 18%
Pel que fa a Ferrocarrils de Generalitat Valenciana (FGV), les tarifes també han registrat augments considerables en els últims 8 anys, encara que més moderades que en el cas de l’EMT. En aquest sentit, l’abonament de 10 viatges ha passat de 6,10 euros a 7,20 euros, un 18% més.
El bitllet senzill, que valia 1,30 euros, costa ara 1,50 euros (un 15,3% més). A més, l’abonament de transport mensual, vàlid per a fer viatges il·limitats en Metrovalència, EMT, i Metrobús, ha pujat un 26,4%, i ha passat de 35,60 euros a 45.
La tarifa nocturna dels taxis puja un 20%
Les tarifes dels taxis també han registrat augments importants durant la crisi. Així, des del 2008 l’abaixada de bandera diürna ha passat d’1,35 euros a 1,45 (un 7,4% més), mentre que la nocturna ha pujat d’1,80 euros a 2 (un 11%).
A més, la tarifa mínima diürna ha crescut un 17,6% fins als 4 euros actuals, mentre que la nocturna ha pujat de 5 euros a 6, és a dir, un 20%.
Pel que fa a això, fonts de la Unió de Consumidors (UCE) han criticat que amb aquests increments “difícilment es fomenta l’ús del transport públic, sobretot en un moment en què les famílies han vist minvats els seus ingressos”.
Les mateixes fonts han qualificat d’“alarmants” i “excessives” aquests encariments de tarifes, tenint en compte que “en el mateix període l’índex de preus de consum (IPC) ha pujat a la Comunitat Valenciana un 9,6%”.