La portada de mañana
Acceder
La guerra entre PSOE y PP bloquea el acuerdo entre el Gobierno y las comunidades
Un año en derrocar a Al Asad: el líder del asalto militar sirio detalla la operación
Opinión - Un tercio de los españoles no entienden lo que leen. Por Rosa María Artal

Vox força en les Corts Valencianes que PP i Ciutadans es posicionen davant el veto parental

El grup parlamentari d’extrema dreta Vox vol forçar en les Corts Valencianes que PP i Ciutadans es posicionen sobre el veto parental a les xarrades d’igualtat en els col·legis públics. Vox ha presentat dilluns una proposició no de llei que insta el Govern autonòmic progressista a aplicar aquesta iniciativa.

La intenció de Vox sembla més encaminada al fet que els partits conservadors es pronuncien sobre la seua mesura que a buscar-ne l’aplicació. Les tres formacions que componen el Govern Valencià, PSPV-PSOE, Compromís i Unides Podem-Esquerra Unida, s’oposen ferventment al veto parental de les xarrades de formació als alumnes de secundària.

El portaveu adjunt de Vox, José María Llanos, defensa “que el fet que els pares puguen triar l’educació moral i religiosa que volen per als seus fills no hauria de ser qüestionat per ningú, sinó que depén de la llibertat dels pares i, a més, està emparat per la nostra Constitució espanyola”. La proposta del partit d’extrema dreta ha sigut qüestionada pel Govern central, que ha donat a l’executiu murcià un mes de termini per a rectificar abans de recórrer la decisió en els tribunals.

El partit d’extrema dreta ja va presentar una iniciativa en el parlament autonòmic per a conéixer les dades de les persones que impartien xarrades LGTBi en els centres educatius. El grup parlamentari pretenia accedir a dades personals dels que imparteixen les xarrades, una iniciativa que la Mesa del parlament autonòmic va rebutjar per discriminatòria.

El veto parental, sota l’eufemisme “pin parental”, pretén obligar les direccions dels centres educatius que informen els pares o tutors legals dels menors i que requerisquen “autorització expressa” sobre qualsevol matèria, xarrada o activitat que afecte “qüestions morals socialment controvertides o sobre sexualitat, que puguen ser intrusives per a la consciència i la intimitat dels seus fills”, perquè els pares puguen “analitzar-les per endavant”. Les propostes que Vox pretén vetar són activitats complementàries que formen part del programa educatiu que tria el centre escolar. Un calc de les propostes de l’extrema dreta nord-americana, en què els pares poden fer que els seus fills estudien propostes anticientífiques o eximir-los d’assistir a xarrades sobre educació afectivosexual.

La proposta acordada a Múrcia no ha agradat una part de Ciutadans a la Comunitat Valenciana. El diputat autonòmic Jesús Salmerón, representant en la comissió d’Igualtat de les Corts Valencianes, assenyalava en les seues xarxes socials que el seu partit combatria el “pin” parental, encara que va esborrar el tuit després que Juan Carlos Girauta l’esbroncara. Ni els portaveus de PP ni els de Ciutadans s’han posicionat encara sobre aquesta mesura que Vox intenta arrossegar al parlament autonòmic.

Els representants de l’Observatori Valencià contra l’LGTBIfòbia reclamen al Govern valencià que pose en marxa “totes les actuacions” previstes en la Llei trans i la Llei LGTB contra els discursos d’odi i han denunciat que l’“extrema dreta pose com a condició el pin parental per a aprovar els pressupostos”.

El Partit Socialista valencià ha respost a l’extrema dreta amb una petició parlamentària per a incrementar el contingut educatiu en matèria d’igualtat i drets. La diputada Ana Besalduch considera que “la construcció d’un esperit crític, que és un dels objectius principals de la formació escolar, es pot veure perjudicada si aquesta formació és incompleta o deficient”, ha advertit la responsable socialista, que ha denunciat que la dreta “vulga convertir l’escola en un focus d’adoctrinament” i implantar “un model conservador i parcial, que exclou realitats socials i, fins i tot, històriques i busca introduir més centralisme i control sobre l’educació”.