La portada de mañana
Acceder
La declaración de Aldama: “el nexo” del caso Ábalos apunta más arriba aún sin pruebas
De despacho a habitaciones por 1.100 euros: los ‘coliving’ se escapan de la regulación
Opinión - ¿Misiles para qué? Por José Enrique de Ayala

Barcelona crearà una comissió per investigar si hi ha hagut irregularitats a les obres de les Glòries

L'Ajuntament de Barcelona crearà una comissió d'investigació -a proposta de Ciutadans i amb el vot a favor de tots els grups, inclòs el Govern- per aclarir les possibles irregularitats en les obres de les Glòries. L'oposició ha pressionat aquest divendres en bloc a Ada Colau perquè es dilucidin els presumptes sobrecostos del projecte, les adjudicacions i, també, perquè no es paralitzin les obres (cosa que el Govern ha descartat).

Segons l'auditoria encarregada per l'Ajuntament de Barcelona a l'empresa Bimsa, que l'oposició s'ha fet seva com a arma llancívola en el debat del ple ordinari d'aquest divendres després de les informacions filtrades als mitjans, les obres podrien encarir-se fins a un 20% (12 milions d'euros) i acabarien amb 19 mesos de retard; les obres havien d'acabar aquest maig i no s'hauria completat, fins al moment, ni un 60% de les mateixes.

El consistori ha afirmat que esperarà a un informe jurídic per posicionar-se davant aquestes irregularitats. Abans, l'Ajuntament ja ha anunciat, això sí, que exigirà el compliment del contracte. Tot i que la tinent d'alcaldia Janet Sanz ha explicat que el consistori disposarà de l'informe a principis de la setmana que ve i que llavors es prendran decisions, sí que ha dit que el seu Govern no acceptarà “ni un sobrecost més, ni un endarreriment”.

L'objectiu del consistori és que les Glòries no es converteixin en una “Sagrera dos”, ha destacat la mateixa Sanz al·ludint al projecte interromput del comboi d'alta velocitat a Barcelona. El Govern ha criticat que casos com el de la Sagrera són conseqüència d'un sistema “pervers” de licitació i les normes de contractació pública en el qual les ofertes econòmiques més baixes solen guanyar.

El debat no ha acabat amb les declaracions de la tinent d'alcaldia, ja que el ple de Barcelona ha empès amb força aquest divendres a la creació d'una comissió d'investigació sobre les Glòries. “Hi ha herències que a un el fan pobre; Antoni Vives li ha deixat una herència complicada”, ha dit Carina Mejías, líder de Ciutadans sobre Vives, mà dreta de Trias i responsable d'Urbanisme en el seu Govern.

El debat més amarg al voltant de les obres de les Glòries l'han mantingut el grup Demòcrata (antiga Convergència) -el projecte de Glòries va ser heretat per Colau com a regal de sortida del Govern Trias al final del seu mandat el 2015- i el regidor socialista Daniel Mòdol. L'antiga CiU ha demanat responsabilitats a Mòdol, primer arquitecte de les Glòries i ara representant a l'Ajuntament. Al que el membre del PSC ha respost: “No tenen clara la diferència entre la tècnica i la política, vostès. Aquesta obra ve d'una decisió mal presa i costarà deu vegades més del previst”.

El mateix Mòdol ha destacat que des d'un principi era conegut que les obres serien un “desastre” i que no es pot atribuir el retard i sobrecost a les empreses que la duen a terme, sinó a una decisió política d'Antoni Vives. Mòdol fins i tot ha dit que va intentar reunir-se amb Vives per desaconsellar l'obra, sense èxit.

El de les Glòries no ha estat l'únic debat en relació a la mobilitat de la ciutat en el ple d'aquest divendres. Una proposta de Convergència per estudiar el tramvia per la Diagonal també ha rebut el suport de tots els grups municipals. Els grups han carregat contra el Govern, al·ludint als dubtes del propi executiu davant el projecte. “Un tramvia anomenat desig, o un desig anomenat tramvia”, ha dit, sorneguer, el regidor d'ERC, Jordi Coronas.