La portada de mañana
Acceder
España, locomotora de Europa: aporta el 40% del crecimiento económico
La basura del diluvio dos meses después
OPINIÓN | '¿Y si Trump repensara la globalización?', por Enric González

TMB es va negar al desembre a publicar els sous del personal fora de conveni

“570 persones fora de conveni en principi no semblaria justificat. Si hi ha cossos tècnics que no tenen motiu per estar fora de conveni han d'entrar-hi”. Així s'ha expressat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, aquest dijous en una entrevista a RAC-1, sobre un dels motius que ha provocat la vaga de metro i autobusos d'aquesta setmana: el personal fora de conveni de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Conèixer al 100% aquesta part de l'empresa de transports no és possible a dia d'avui. La direcció de TMB es va negar a publicar els sous del personal fora de conveni el passat mes de desembre. En una resposta a preguntes de la CUP, el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, va assegurar que fer-ho “suposaria contravenir la Llei Orgànica de Protecció de Dades”.

La plantilla fora de conveni de TMB és de 571 treballadors -265 d'autobusos i 306 del metro. Segons va explicar TMB a la seva resposta, aquest col·lectiu està integrat “majoritàriament” per tècnics (enginyers, advocats, economistes i altres titulats superiors), comandaments intermedis i administratius qualificats.

Cañas remetia al regidor cupaire, Josep Garganté, al document d'estructura de personal que és públic i està penjat a la pàgina web de la empresa, però que no permet conèixer amb exactitud la retribució del personal fora de conveni. El document tampoc no dóna a conèixer concretament quines funcions desenvolupen aquestes persones. El mes de desembre passat els sindicats ja portaven dos mesos les negociacions amb la direcció que no han arribat a bon port i han desembocat en la vaga durant el Mobile.

Les persones fora de conveni estan integrades, en la seva majoria, en dues categories: el Consell de Direcció de TMB, del qual no se saben els noms en concret però engloba la cúpula tècnica i política de les empreses de bus i metro; i els Directors de servei dels àmbits organitzatius de l'empresa.

Es calcula que la primera categoria està formada per unes 20 persones. Els que operen a Metro van cobrar el 2014 un salari fix mitjà de 97.685 euros (hi ha, per tant remuneracions superiors i inferiors). A més, els complements d’aquest grup sumen per cada persona 12.596 euros de mitjana. A autobusos, els salaris el Consell de Direcció són semblants: 97.596 euros de sou mitjà i 13.069 euros de complements.

Pel que fa als Directors de servei, el salari mitjà és de 87.384 euros per metro i 84.960 per autobusos. Els complements mitjans sumen 15.029 i 15.288, respectivament. El problema és que a TMB no donen una dada clau: el nombre d’aquests directius dels quals la memòria afirma que “gestionen un gran volum de recursos humans i econòmics, o bé tenen una forta transversalitat que afecta tota l’organització”.

No tots els treballadors que figuren com a fora conveni corresponen a alta direcció, ja que els últims anys s'han incorporat persones que tenen perfils professionals i també salarials semblants als de la mitjana de treballadors de les dues empreses, però TMB no dóna més detalls.

13.794 euros per l'advocat dels Pujol

Les preguntes de Garganté també incloïen saber les dietes, els plans de pensions privats, els cotxes oficials o els mòbils d'empresa del personal fora de conveni. TMB va respondre que la flota de 137 vehicles, entre motos, cotxes grues, turismes, camions i camionetes, “no són” cotxes oficials. Sobre els telèfons, figuren 948 aparells que tenen la consideració d'eina de treball.

El regidor cupaire també va preguntar quins advocats externs havia fet servir TMB entre el 2010 i el 2014. En aquest sentit, destaquen els serveis facturats per valor de 13.794 euros al despatx de Cristóbal Martell, l'advocat de la família Pujol en el cas de la fortuna oculta d'Andorra. La despesa total en advocats que no formen part del servei jurídic de TMB va sumar 277.361,74 euros el 2014.

Amb tot, Colau s'ha compromès a introduir transparència a TMB en el marc de l'Agència per a la Transparència que es va crear a l'Àrea Metropolitana. En un comunicat, la CUP de l'AMB ha explicat que ha posat a disposició de l'agència, que presideix Gemma Calvet, aquests intents per tenir accés a les remuneracions del personal fora de conveni.