L'Aliança contra la pobresa energètica ha iniciat una campanya informativa per donar a conéixer els seus drets a les famílies que no poden fer front a les factures de llum, aigua o gas i es veuen o es poden veure afectades per talls de subministrament. Sota el lema “Tens drets, que no te’ls tallin”, pretenen donar a conèixer a través de díptics i una pàgina web, diversos protocols d'actuació apareguts recentment arran de la pressió per combatre la pobresa energètica.
Són diverses les entitats que actuen en aquest front, però Tatiana Guerrero, membre de l'Aliança, valora molt positivament el fet que s'hagin coordinat en aquesta plataforma. “En unir les forces entre diferents organitzacions s’aconsegueixen resultats molt més latents, i encara que aconseguim resultats petits, aconseguim mantenir el tema a l’agenda i que no se’n deixi de parlar”, diu. I remarca que els han contactat companyies com Agbar i Endesa i han pogut parlar de la problemàtica.
Un dels protocols que difonen és precisament resultat d'una negociació amb Endesa després que l'Aliança ocupés una de les seves oficines reclamant sol·lucions. La negociació sorgida d'aquella acció ha fet que l'elèctrica posi en marxa cinc punts d'atenció específics per atendre i estudiar els casos de vulnerabilitat econòmica a Barcelona, Sabadell, Tarragona, Girona i Lleida.
L'administració també ha actuat. L'Ajuntament de Barcelona ha signat un conveni amb Endesa que garanteix que no es tallarà l'electricitat o el gas en els casos que siguin comunicats des dels centres de Serveis Socials i que el cost de les factures serà assumit per l’administració barcelonina.
Pel que fa a l'aigua, l'Autoritat Metropolitana de Barcelona ha acordat amb Agbar que no pot tallar el subministrament d'aigua durant el procés de valoració de la capacitat econòmica de la persona afectada per part de serveis socials, ni tampoc si finalment se l'eximeix de pagament per manca de recursos.
A part d'Endesa, l'Aliança denuncia que “les companyies comercialitzadores del gas no han fet cap pas ni han obert protocols de mínims per resoldre els talls de subministrament”. En aquest cas l'únic recurs del que disposen les famílies és el decret de la Generalitat contra la pobresa energètica que permet evitar els talls a través de serveis socials, però les famílies acumulen el deute de les factures impagades.
Tot i valorar positivament aquestes mesures, l'Aliança les qualifica com a “mesures de mínims, ja que no mostren una voluntat de solucionar de forma efectiva la vulneració sistemàtica de drets humans que suposa la manca d'accés adequat als subministraments bàsics”.
“Són mesures que no solucionen els problemes i enriqueixen més a les companyies subministradores”, assegura Guerrero. La plataforma critica el fet que les úniques sol·lucions que no passen per l'endeutament de les famílies són les que passen per dedicar recursos públics a cobrir el seu deute amb les companyies.
Les diferents entitats i moviments que formen l'Aliança s'encarreguen de la difusió de la campanya per fer-la arribar al màxim de gent possible. “La CONFAVC i la FAVB ha imprès díptics per fer-los arribar a totes les associacions de veïns, n'hi haurà també a les assemblees de la PAH o d'aturats, i l'hem fet arribar a tots els treballadors socials de Barcelona perquè en facin difusió”, explica Guerrero.