L’actual edició del Mobile World Congress ha estat sens dubte un èxit. El 2 de març tancava les portes després de rebre 108.000 assistents, dada de la qual se’n faria ressò immediatament la premsa. Lluny d’esgotar la fórmula, ha confirmat no només el seu poder de convocatòria, sinó també la seva capacitat per oferir innovació i qualitat. En són una mostra el Women4tech, la plataforma de networking per a start-ups tecnològiques 4YFN o el festival YOMO, un espai inspirador que mostra oportunitats professionals per a joves en l’univers de la tecnologia mòbil.
Barcelona s’ha desbordat d’activitat de la mà del Mobile i aquesta ha estat especialment notòria als voltants de la de Fira Montjuïc i la Fira Gran Via. Persones de procedència diversa, allotjats en hotels de luxe o compartint habitacions reservades a través d’Airbnb, comunicant-se en anglès i acompanyats dels seus dispositius… Tots representant un segment de població que no és majoritari en les nostres societats.
La consultora PwC presentava al darrer Fòrum de Davos un informe realitzat sobre la base de més de 1.300 enquestes a directius de tot el món efectuades l’últim trimestre del 2016. Les conclusions són clares: si bé la globalització facilita la circulació de capitals, persones, informació i béns, no passa el mateix amb el creixement econòmic i, per altra banda, la desigualtat augmenta. Francament, estem ja habituats a llegir aquestes constatacions als informes d’Oxfam, però no esperàvem que els directius i les directives de companyies multinacionals s’expressessin en el mateix sentit.
Tornant al Mobile, per a alguns de nosaltres el pavelló de robòtica va ser un dels més fascinants. Era com si allò que havíem imaginat, somniat o vist a les pel·lícules cobrés vida allà mateix. Múltiples funcionalitats que ens han de permetre una vida més fàcil o una feina menys monòtona. Robots que ja poden ser assistents personals, recepcionistes o cirurgians. La quarta revolució industrial va més enllà de la substitució de les ocupacions manuals per apuntar cap a un canvi radical al món del treball.
En aquest sentit, un recent informe de CaixaBanc assenyala que un 43% dels llocs de treball actualment existents a Espanya tenen un risc elevat (amb una probabilitat superior al 66%) de poder ser automatitzats a mitjà termini, mentre que la resta queden repartits a parts iguals entre el grup de risc mitjà (entre el 33% i el 66%) i baix (inferior al 33%).
Les conseqüències d’aquest canvi són avui en dia poc predictibles. La mirada optimista considera que aquest procés ens permetrà gaudir més del nostre temps, però hi ha veus que alerten sobre els efectes de segregació i dualització que pot comportar en relació a les competències professionals i la qualificació. En qualsevol cas, el que sembla evident és que s’haurà de redefinir el rol que tradicionalment ha jugat l’ocupació en la nostra identitat, així com el nostre model econòmic i d’organització social.
Potser ha arribat el moment d’aprofundir en un debat ofert ja fa temps: la possibilitat de percebre una renda bàsica que hauria de ser universal, incondicional, individual i suficient. Però no només. Avançar cap a un nou model social comportarà també considerar el treball reproductiu i de cures, repartir de manera més equitativa els recursos, abordar la qüestió del salari mínim i combatre la precarietat. I probablement en aquest debat tindrà sentit parlar també de la “cotització” dels robots, o d’impostos si es prefereix. D’altra manera, la renda bàsica podria convertir-se en una prestació de caràcter pal·liatiu, no transformador.
En qualsevol cas, són múltiples les qüestions a abordar davant d’un tema que considerem prioritari. Ens hauria agradat un debat més ideològic, en la línia de la defensa de drets. Un cop més --“és l’economia, estúpid”—, el canvi s’impulsarà des d’un altre lloc. Caldrà introduir els matisos necessaris perquè la seva finalitat no es perverteixi.
L’actual edició del Mobile World Congress ha estat sens dubte un èxit. El 2 de març tancava les portes després de rebre 108.000 assistents, dada de la qual se’n faria ressò immediatament la premsa. Lluny d’esgotar la fórmula, ha confirmat no només el seu poder de convocatòria, sinó també la seva capacitat per oferir innovació i qualitat. En són una mostra el Women4tech, la plataforma de networking per a start-ups tecnològiques 4YFN o el festival YOMO, un espai inspirador que mostra oportunitats professionals per a joves en l’univers de la tecnologia mòbil.
Barcelona s’ha desbordat d’activitat de la mà del Mobile i aquesta ha estat especialment notòria als voltants de la de Fira Montjuïc i la Fira Gran Via. Persones de procedència diversa, allotjats en hotels de luxe o compartint habitacions reservades a través d’Airbnb, comunicant-se en anglès i acompanyats dels seus dispositius… Tots representant un segment de població que no és majoritari en les nostres societats.