Ford amenaça amb retallades malgrat el seu rècord de facturació i d'ajudes públiques

Mentre els treballadors de la planta de Ford a Almussafes estan en ple ERTO (Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació) i les seues factories a Europa senten l'espasa de Dàmocles de les retallades sobre els seus caps, la multinacional americana està registrant rècords de facturació així com d'ajudes de les diferents administracions públiques.

El passat mes d'octubre Ford reunia els sindicats d'Europa a Alemanya per a advertir-los que s'anaven a prendre decisions “difícils i dures”, un anunci que s'interpretava com a retallades en les factories, i que en la planta valenciana d'Almussafes ja s'ha plasmat en un ERTO. Aquest expedient afecta a 6.500 treballadors, que cobraran el 80% dels seus salari, i estarà vigent entre el 9 de novembre i el 31 de gener.

Però aquestes mesures que es plasmen en la seua plantilla són difícils d'entendre si se cerca el seu origen en les xifres de facturació i beneficis, o en les ajudes públiques que rep l'automobilística. Així, segons explica El Confidencial, en 2017 Ford Espanya va facturar una xifra total de 14.023 milions d'euros (el que suposa un 8,3% més que l'any anterior) i això va comportar un benefici net després d'impostos de 111 milions.

I com que Ford és responsable de prop de 40.000 ocupacions entre els 7.800 directes i uns 30.000 indirectes a la Comunitat Valenciana, el Govern de la Generalitat és el primer interessat a assegurar el manteniment de la planta; i ho ha demostrat amb fets. Així, el Govern valencià ha injectat ja 19 milions a Ford en 2018, 6 més del previst, i més que se'n preveuen per a 2019, ja que s'han pressupostat 23,3 milions. Això suposarà haver triplicat en tres anys les ajudes públiques autonòmiques a la multinacional i aconseguir els 54,3 milions en ajudes durant aquesta legislatura. Per a filar encara més prim, també cal afegir 12,2 milions més durant el mateix període en la línia anual que el Consell manté amb la Fundació per al Desenvolupament i la Innovació.

A més de les ajudes autonòmiques, també s'han d'esmentar les estatals. Així el Ministeri de Foment ha garantit a Ford la connexió ferroviària amb l'ample europeu, una connexió que suposarà 25 milions més d'inversió. Aquesta inversió anunciada divendres passat inclou contractar l'electrificació i l'adaptació a l'ample en el tram Almussafes-Font de Sant Lluís.

De moment, els laments són els dels treballadors que pateixen retallades, mentre que des de l'automobilística es justifiquen les mesures per a “aconseguir que Ford siga rendible a nivell mundial”, independentment de les xifres positives que sí que s'obtenen a Espanya.