La conselleria de Medi Ambient soterrava aquest dijous –de moment, ja que encara està pendent el dictamen definitiu de la Conselleria d’Obres Públiques–- Puerto Mediterráneo, un projecte impulsat per Eurofund-Intu. L’empresa britànica pretenia invertir 860 milions d’euros en una superfície superior a un milió de metres quadrats a Paterna i s’anunciava que es generarien milers de llocs de treball.
Aquest projecte ambiciós, que ha tingut des del començament el rebuig de la vicepresidenta del Consell, Mónica Oltra, el conseller d’Economia, Rafael Climent, o el secretari autonòmic de Medi Ambient, Julià Álvaro (els tres de Compromís), l’ha defensat l’alcalde de Paterna, Juan Antonio Sagredo (PSPV). El socialista va arribar a proposar la convocatòria d’un referèndum a la localitat perquè els veïns opinaren sobre al macroprojecte d’oci.
Sagredo defensa Puerto Mediterráneo i l’ha comparat amb un nou centre comercial que es desenvoluparà a Sagunt “aplaudit” pel seu alcalde, el valencianista Quico Fernández, unes diferències de criteri en el si de Compromís que el socialista considera “curioses”. No obstant això, quines diferències hi ha entre ambdós projectes, el de Paterna, descartat per Medi Ambient, i el de Sagunt, que té el beneplàcit de la Conselleria.
Puerto Mediterráneo preveia una inversió de 863 milions d’euros i el sòl ocupat estava al voltant d’1,4 milions de metres quadrats, incloent-hi vials, distribuïts entre el centre comercial, hotels temàtics, habitatges, instal·lacions esportives i d’oci... Es calculava que podria rebre al voltant de 20 milions de visitants l’any (sumant l’oferta comercial i la d’oci), i s’estimava que es generarien entre 4.000 i 5.000 ocupacions directes, a les quals se’n podrien sumar 3.000 més d’indirectes.
Una projecció del centre comercial que Lar España construirà a Sagunt
Per contra, el centre comercial a què fa referència Sagredo a Sagunt, Vida Nova Parc, impulsat per Lar España Real Estate, es desplegarà sobre una superfície de 120.000 metres quadrats, dels quals 44.000 corresponen a superfície bruta llogable per a marques comercials –Leroy Merlin, Decathlon, Norauto, C&A...– i la resta correspon a espais oberts, vials, jardins i places d’aparcament. La inversió prevista és de 93 milions d’euros –53 corresponen a l’empresa promotora i els 40 restants als operadors– i es preveu que s’hi generen en total al voltant d’un miler de llocs de treball. El projecte, que s’ha engegat fa poc, està previst que òbriga les portes el 2018.