El Consell aprova un decret llei per a eludir el TSJ i aplicar el plurilingüisme aquest curs

El ple del Consell d'aquest divendres ha aprovat un decret llei que permetrà l'aplicació aquest curs del model plurilingüe que va suspendre cautelarment la Justícia. La normativa permetrà l'aplicació aquest curs del programa educatiu en valencià, castellà i anglès impulsat pel conseller Vicent Marzà i que va rebre una allau de recursos d'associacions catòliques, sindicats conservadors i persones vinculades al Partit Popular. “Els xiquets de tres anys podran començar el curs amb el model que van triar”, ha assenyalat la vicepresidenta Mónica Oltra.

El decret llei, que Marzá ha explicat en la roda de premsa posterior al ple del Consell, assumeix la sentència del TSJ que va anul·lar la disposició addicional cinquena, la que preveu que es donaran certificacions dels diversos nivells de llengua. Així, la nova norma permetrà l'aplicació del model plurilingüe en Educació Infantil de tres anys, afavorint així l'inici de curs escolar amb total normalitat. “El decret llei permet donar normalitat a l'inici de curs”, ha assegurat Marzà, que ha afegit que, així, el plurilingüisme queda “fora de lluites partidistes”.

L'elecció del procediment del decrete llei no és banal perquè només és recurrible pel Govern d'Espanya o per 50 diputats o senadors. La nova nova normativa evita així els recursos de sindicats o entitats com ha passat amb el decret inicial, una maniobra que ha frenat la seua aplicació i n'ha aconseguit la suspensió cautelar.

Antecedents legals

En l'actualitat hi ha 11 recursos contra el Decret de Plurilingüisme, dos d'ells per suposada vulneració de drets fonamentals, que han interposat els sindicats CSIF i USO. Els altres 9 són recursos per via ordinària.

Un dels recursos interposats per via ordinària correspon a la Diputació d'Alacant, la qual va demanar al TSJ la suspensió del decret com a mesura cautelar. El 27 de juliol el TSJ va dictar una resolució confirmat la suspensió del decret.

El dia 26 de juliol el TSJ va dictar sentència sobre el recurs per drets fonamentals interposat per CSIF i va declarar que tot el decret era ajustat a dret, excepte la disposició addicional cinquena (la que preveu que s'atorgaran certificacions dels diversos nivells de llengua una vegada acabats els diferents cicles educatius). És la resolució que el nou decrete llei assumeix per a no ser paralitzat.

El 28 de juliol, el mateix TSJ tornava a dictar una nova sentència, ara respecte del recurs interposat per USO (també per drets fonamentals) i declarava que el Decret era ajustat a dret íntegrament.

El nou decret llei permetrà l'aplicació del nou model de plurilingüisme ja aquest curs, dissipant els dubtes existents. Un eventual recurs contra la decisió de la Generalitat Valenciana queda en mans del Govern central encara que fins avui el Ministeri d'Educació no havia posat cap inconvenient.

Aplicació del decret llei

Segons ha explicat la Generalitat en una nota, “a cada escola sostinguda amb fons públics amb aules experimentals de dos anys i aules de tres anys li correspon un dels programes establits en aquest decret llei”. Afecta a un total de 1.385 centres educatius.

“El Programa plurilingüe A se assigna als centres que han oferit en la matrícula del pròxim curs en aules experimentals de dos anys i en Infantil de tres anys una distribució curricular que conté entre 16 hores 30 minuts i 18 hores 30 minuts en valencià; 4 hores en castellà, i de 0 a 2 hores en anglès. Aquest programa s'establirà en les aules de dos i de tres anys del 54% dels centres educatius.

El Programa plurilingüe B correspon als centres que han oferit entre 8 i 9 hores en valencià; entre 11 hores 30 minuts i 14 hores i 30 minuts en castellà, i de 0 a 2 hores en anglès. Aquest programa s'establirà en les aules de dos i de tres anys del 30% dels centres educatius.

El programa plurilingüe C s'assigna a les escoles que imparteixen 4 hores en valencià; entre 16 hores 30 minuts i 18 hores 30 minuts en castellà, i de 0 a 2 hores en anglès. Aquest programa s'establirà en les aules de dos i de tres anys del 16% dels centres educatius.

Pel que fa als altres cursos a partir de quatre anys, segueixen vigents per al curs 2017-2018 els programes que es van desenvolupar durant el curs passat“.