‘Repensant(-nos) en masculí plural’, una guia per a treballar les masculinitats igualitàries en les aules valencianes

elDiariocv

València —

0

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha creat la guia ‘Repensant(-nos) en masculí plural’ per a treballar les masculinitats igualitàries en les aules. Aquest material de suport per al professorat conté propostes i dinàmiques de grup per a fer que l’alumnat adolescent reflexione sobre la necessitat de superar els models de masculinitats dominants que impedeixen el tracte igualitari entre dones i homes.

El conseller Vicent Marzà ha explicat que “alguns dels tòpics que s’associen a la masculinitat són més que qüestionables i poden, fins i tot, portar alguns xics a tindre conductes que podríem anomenar de risc”, així, continua Marzà, “la gelosia com a valor en les relacions afectives, el fet d’haver de demostrar una valentia i fortalesa constants, la falta d’expressió emocional i moltes altres característiques que s’atribueixen a la masculinitat tradicional poden induir els joves a continuar per camins que fomenten la desigualtat de gènere, i des de l’escola volem combatre aquest flagell social, per això posem a l’abast del professorat nous materials per a evitar replicar construccions de gènere no desitjades”.

La guia ‘Repensant(-nos) en masculí plural’ es pot descarregar en el portal REICO, el repositori de recursos per a la igualtat i la convivència.

El material ha estat desenvolupat pels especialistes Jorge Cascales Ribera i Joan Sanfélix Albelda i s’ha presentat en el marc de les jornades de formació del professorat ‘La igualtat també s’aprén: noves masculinitats en l’aula’, que du a terme el CEFIRE de València de manera telemàtica i en què participen més de 60 professors i professores.

En aquest sentit, la directora general d’Inclusió Educativa, Raquel Andrés, assenyala que “la finalitat d’aquesta guia és ajudar a aconseguir una societat en què les persones no hagen de tindre por a ser sensibles, a cuidar-se i a cuidar els altres, a expressar els seus sentiments, a ser vertaderament humanes. El gènere és una categoria relacional, construïda sociohistòricament, i la masculinitat no és el contrari de la feminitat, ni s’hauria de construir en oposició a aquesta”.

Totes les propostes de treball en l’aula incloses en la guia tenen per finalitat servir de suport al professorat d’ESO, Batxillerat i FP, per a incorporar de manera transversal o específica la qüestió de les masculinitats igualitàries a la seua docència, al Pla d’acció tutorial i a qualsevol context educatiu en el qual siga possible treballar aquesta qüestió.

Masculinitats “sanes i positives”

La guia està adreçada al professorat i a les persones coordinadores d’igualtat i convivència (CIC), “com a mitjà o eina per a treballar en les aules la importància d’unes masculinitats sanes i positives, per a la consecució de la igualtat entre dones i homes”, explica la directora general.

La integració dels criteris coeducatius en el sistema educatiu valencià és un dels eixos de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport des que governa el Botànic. Així, en 2015 es va crear la figura de la persona coordinadora d’Igualtat i Convivència en tots els centres del sistema educatiu valencià, la qual cosa ha suposat formar més de 4.000 docents en coeducació. A més, en 2018 es va presentar el Pla director de coeducació.

A tot això cal afegir iniciatives com el programa Coeducacentres, que ha arrancat aquest curs en 15 escoles i instituts i dona formació a més de 400 docents, o la ‘Guia de patis coeducatius’ creada recentment amb l’objectiu d’acabar amb estereotips i rols de gènere. Igualment, Educació de la Generalitat, en cinc cursos, ha destinat prop de 370.000 euros a ajudes a projectes d’innovació referents a patis coeducatius de 139 escoles i instituts. D’aquests 139 centres educatius, 61 ja han acabat de redissenyar el seu pati i els 78 restants ho estan fent aquest curs. Així mateix, a principis de l’any que ve se celebrarà un seminari sobre infraestructures escolars en què el disseny de patis coeducatius serà un dels punts centrals.