La conversió en zona de vianants del centre històric de València avança a velocitat de creuer. Si al començament del febrer va ser l’entorn de la Llotja l’enclavament objecte de mesures per a reduir el trànsit, ara les actuacions s’han traslladat a l’entorn de les Torres de Serrans, que des d’aquest dimarts 3 de maig veurà convertides en carrers de vianants fins deu vies.
Encara que les faenes es van iniciar al començament de la setmana passada amb la reparació del paviment, l’eliminació de bol·lards i la instal·lació de senyalització nova, la transformació oficial d’aquestes vies en carrers de vianants entrarà en vigor a efectes legals en la data esmentada.
L’actuació serà més ambiciosa del que s’havia previst inicialment i finalment els carrers que passen a ser per a vianants seran Serrans, Nàquera, Batlia, Salvador, Almodí, Almirall, Mestres, Venerables, Cuines i Corretgeria (vegeu el plànol).
Segons han informat fonts de la Regidoria de Mobilitat, els veïns i els comerciants d’aquestes vies, i també els particulars que hi disposen d’alguna plaça de garatge, hauran d’anar a l’edifici de la Tabaquera de l’Ajuntament per a sol·licitar una acreditació, ja que només ells estaran autoritzats a circular per la nova zona de vianants. Fins que la tinguen, hauran d’acreditar-se amb el DNI o qualsevol altre document.
En el cas dels vehicles industrials, podran accedir-hi de 7.00 a 11.00 hores del matí per a dur a terme faenes de càrrega i descàrrega. L’actuació inclou el canvi de sentit dels carrers dels Serrans, de la Batlia i del Salvador.
Encara que inicialment serà la Policia Local la que controle els vehicles que circulen per aquesta zona i la que sancione els que no hi estiguen autoritzats, l’Ajuntament estudia instal·lar en els pròxims mesos un sistema de càmeres que permeta identificar els vehicles que entren i ixen de la zona.
Divisió d’opinions entre veïns i comerciants
Divisió d’opinions entre veïns i comerciantsEl conjunt de mesures que va duent a terme el regidor de Mobilitat, Giuseppe Grezzi (Compromís), ha creat divisió d’opinions entre veïns i comerciants.
D’una banda, els comerciants del Mercat Central asseguren que els canvis al costat de la Llotja perjudiquen les vendes i han sol·licitat que es revertisquen fins que estiga obert el pàrquing de la plaça de la Ciutat de Bruges. De fet, planegen mobilitzar-se en aquest sentit.
No obstant això, l’Associació de Comerciants del Centre Històric de València sí que està a favor de la conversió de carrers per a vianants, ja que s’ha respectat l’accés dels comerciants i dels vehicles dels proveïdors.
Entre els veïns hi ha opinions per a tots els gustos. D’una banda, n’hi ha, com és el cas de l’associació de la Boatella, que demanen mesures més ambicioses i que s’amplie la conversió per a vianants de l’entorn de la Llotja.
De l’altra, veïns dels carrers de Calatrava, la Puríssima, de la plaça del Doctor Collado i adjacents critiquen que estan convertint el centre “en una ratera” i que amb les noves mesures tan sols tenen “una via d’accés per a poder arribar a casa per l’avinguda de Maria Cristina, i una d’eixida pel carrer de Cavallers”.
Segons denuncien, l’Ajuntament hauria de “garantir diferents accessos als residents abans de tallar carrers de manera indiscriminada” i s’han preguntat per on entraran als seus domicilis quan Maria Cristina es talle “amb motiu de diversos actes festius com ara processons o per les Falles”.