Balears reclama a l'Estat prorrogar i augmentar el finançament de la gratuïtat del transport públic el 2025
LLEGIR EN CASTELLÀ
El Govern balear ha reclamat a l'Executiu central la pròrroga i l'augment per al 2025 del finançament estatal per continuar amb la gratuïtat del transport públic a les Balears l'any que ve.
Segons ha assenyalat el conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat, José Luis Mateo, és “inadmissible” que l'Estat encara no hagi informat sobre el finançament de la gratuïtat que, segons ha matisat, és més una “participació”, donat que els 43 milions d'euros que s'han rebut el 2023 i el 2024 han estat “totalment insuficients”.
“No refiarem el transport públic de Balears a un tuit del ministre de Transports dilluns”, ha dit el conseller, afegint que quan es publiqui la informació sobre si es prorroga o no o si s'augmenta el finançament la Conselleria en prendrà les decisions oportunes. “Garanteixo que estem treballant en les diverses opcions que donin sortida a aquesta situació”, ha assegurat.
Es tracta d'una petició que, ha remarcat la directora general de Mobilitat, Lorena del Valle, ja s'ha fet des de l'Executiu balear diverses vegades. Així, el conseller ha reiterat en una carta al ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, aquesta mateixa petició que ja va traslladar la presidenta del Govern, Marga Prohens, al president de l'Executiu central, Pedro Sánchez, a la reunió de l'octubre passat.
Sense haver rebut resposta a aquesta petició i tenint en compte que a aquestes alçades de l'any el Consell de Ministres no ha adoptat un acord al respecte ni s'han traslladat quines mesures adoptarà el Govern central en relació amb el finançament del transport públic per a 2025, Mateo ha reiterat per carta la petició de prorrogar el finançament estatal per al proper any i d'incrementar la subvenció de 43 milions d'euros assignada a Balears.
“És inaudit que a hores d'ara seguim sense notícies”, ha lamentat el conseller, alhora que ha afegit que el finançament del 2024 de 43 milions d'euros es rebrà en uns dies.
Pel que fa a la quantitat assignada en els dos anys anteriors --43 milions d'euros-- Mateo ha insistit que és “insuficient” i ha exposat que provocarà aquest 2024 un dèficit d'uns nou milions d'euros, a causa dels nous increments de viatgers.
El conseller ha posat en relleu l'esforç “importantíssim” de la Comunitat Autònoma per finançar les bonificacions i descomptes existents al transport públic. En concret, en relació amb els serveis de transport de competència autonòmica (bus interurbà, tren i metro de Mallorca), el Govern ha assumit un cost de les bonificacions de 45,1 milions d'euros en els darrers 12 mesos (de desembre de 2023 fins al novembre del 2024).
En total, sumant els nou milions d'euros que aporta el Govern del dèficit a l'aportació estatal, s'ha assumit un cost de 54,3 milions per finançar la gratuïtat del transport públic en aquests últims 12 mesos.
Una xifra que, segons el conseller, contrasta amb els 43 milions d'euros que aporta l'Estat, atès que aquesta quantia es distribueix entre els ens autonòmics de gestió del transport de Mallorca, l'EMT de Palma i els consells insulars de Menorca , Eivissa i Formentera per al bus interurbà.
“El ministre no té la gentilesa de rebre'ns, esperem que almenys tingui la decència de posar sobre la taula quin ha de ser el futur en aquest sentit”, ha sentenciat. Per al conseller, no es pot normalitzar que una mesura que entra en vigor l'1 de gener s'acordi pocs dies després de finalitzar l'any.
Una altra de les reclamacions de la Conselleria al ministre de Transports és “desenvolupar i complir” el que estableix el Reial Decret Llei del Règim Especial de Balears (REIB), en relació amb el finançament estatal del transport públic terrestre regular de viatgers en les Illes.
Segons ha assenyalat Mateo, el REIB reconeix aquest transport com a servei públic essencial i per això s'estableix que se'n garanteix el finançament a través dels pressupostos generals de l'Estat. En aquest sentit, ha criticat que, tot i que es va aprovar el 2019, cap any s'ha inclòs una partida per aquest concepte als pressupostos generals de l'estat.
0