Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L'Ajuntament de Palma mantindrà la gratuïtat dels autobusos de l'EMT el 2025

Bus de l'EMT de Palma.

Europa Press

0

L'Ajuntament de Palma mantindrà la gratuïtat de l'EMT durant el proper any 2025 tot i considerar que la partida assignada per part del Govern central és “insuficient”.

En nota de premsa, Cort ha informat que mantindrà la gratuïtat de l'EMT per a usuaris que disposin de targeta ciutadana o bé la del TIB al llarg del 2025, “malgrat que la bonificació destinada fins ara pel Govern a Balears, de què a Palma li corresponen 18 milions d'euros, és clarament insuficient”.

L'equip de govern municipal ha lamentat “l'oportunisme polític” d'una mesura que, “després de dos anys de vigència, ha estat anunciada pel Govern central a escassos dies que finalitzi l'any, una decisió que ha estat adoptada de manera unilateral, sense aclarir quina quantia destina per al 2025, i el més sorprenent i greu encara és possible, quan encara no ha abonat ni un sol euro de la bonificació prevista per a l'any en curs”.

Precisament, en aquesta línia, el Consistori palmesà ha assenyalat que la gratuïtat del transport públic ha generat un dèficit acumulat a l'EMT d'aproximadament 15 milions d'euros en dos anys, que ha obligat l'empresa municipal a sol·licitar un crèdit extraordinari per aquest import per fer front a aquest desquadre.

D'aquesta manera, ha afegit que “cal preveure que si la bonificació contemplada pel Govern per al 2025 és la mateixa que l'assignada el 2023 i el 2024 se segueixi incrementant el dèficit amb el consegüent perjudici per a l'empresa pública i les dificultats que això suposa per assegurar la qualitat del servei, tenint en compte l'increment de passatgers que es produeix any rere any, ja que si el 2019 el nombre de viatgers va ser una mica més de 43 milions, la previsió és tancar l'any en curs amb aproximadament 60 milions”.

Arran del que s'ha exposat anteriorment, per a l'Ajuntament la gratuïtat oferta pel Govern central el 2023 i 2024 “no ha estat real” perquè “no ha cobert la totalitat del cost”. “Perquè això passi cal que l'aportació estatal pugi fins als 25 milions d'euros anuals”, segons els càlculs de Cort.

Sobre això, el Consistori ha exigit al Govern que “assumeixi la totalitat del cost que suposa una mesura que s'ha pres sense tenir en compte les comunitats ni els municipis”, ha retret, i, en conseqüència, acudirà a les instàncies que siguin necessàries perquè es cobreixi la totalitat de la despesa que suposa aquesta mesura.

D'altra banda, l'Ajuntament de Palma ha alertat que “la prolongació de la gratuïtat en les condicions actuals dificulta la recuperació de freqüències i línies suprimides a legislatures passades, conforme al compromís de l'actual equip de govern municipal d'oferir un transport públic de qualitat”.

Tot i això, ha precisat, el full de ruta en relació a la millora del transport a Palma està “clar” i, atenent a la disposició recollida en el mateix decret sobre la gratuïtat aprovat pel Consell de Ministres el 23 de desembre passat, al qual s'especifica que es treballa en una sèrie d'ajuts per augmentar l'oferta i millorar la qualitat del transport públic, amb noves línies o més freqüències, ha exigit al Govern central que engegui tots els ajuts que siguin necessaris perquè l'EMT pugui recuperar línies perdudes com la 15, la 20, o la millora de la 19.

Finalment, l'equip de govern municipal ha lamentat que les decisions “oportunistes” del Govern de Sánchez “condicionin la política de mobilitat de Palma, perjudicant els ciutadans i repercutint en els treballadors de l'EMT”, i, en conseqüència, treballarà “fermament” per exigir que “la gratuïtat sigui real i es cobreixi la totalitat del cost, i, de la mateixa manera, es posin en marxa les línies d'ajuda necessàries per a la millora del transport públic”.

Etiquetas
stats