Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Mazón intenta reescribir su agenda de las horas clave del día de la DANA
Casa por casa con Cruz Roja: “Trabajé en dos tsunamis en Filipinas y esto es parecido”
Que la próxima tragedia no nos pille con un gobierno del PP. Opina Isaac Rosa
Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

El trasllat de Nàutica desperta l'interès de Vilanova i Mataró davant l'alerta de la facultat i de Barcelona

La façana de l'edifici de la FNB, amb la bandera pirata i una pancarta on es llegeix "Rector Giró, no pagarem el seu deute".

Pau Rodríguez

Barcelona —

Leer versión en castellano

L'anunci per part de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) que buscarà una nova seu per a la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB), emplaçada des de 1932 a l'històric edifici del Pla de Palau, ha provocat que les ciutats properes amb interessos marítims truquessin aquests dies a la porta del rectorat de la universitat. Els ajuntaments de Vilanova i la Geltrú i Mataró, per aquest ordre, s'han postulat per acollir la facultat si s'acaba aprovant el seu trasllat. Tot això davant el recel de la pròpia facultat, que considera estratègica la seva ubicació actual, per estar a prop del port de Barcelona, ​​i davant els interessos del consistori barceloní, que justament ahir va declarar –per boca del regidor d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives– que aquests estudis són “imprescindibles” per consolidar el futur “clúster nàutic” de la ciutat, lligat a les ambicioses reformes previstes per al Port Vell.

La mudança de la històrica facultat –els seus orígens daten de l'any 1769– s'inclou dins d'un pla de reestructuració organitzativa i d'oferta d'estudis de la UPC, un document de treball aprovat el passat 17 de desembre pel Consell de Govern del centre per fer front a un deute acumulat de prop de 100 milions d'euros, la més elevada de les universitats catalanes. Un dels punts del pla és la “dotació a la Facultat de Nàutica d'una nova seu que resolgui les limitacions de l'emplaçament actual”. No obstant això, la facultat, en un manifest aprovat per la seva junta, va expressar la seva por que “el trasllat es realitzi amb l'objectiu d'utilitzar el patrimoni per reduir el deute”. És a dir, temen que la UPC es vengui el seu edifici.

Davant les protestes dels estudiants –uns 700 actualment–, professors i altres treballadors de la facultat –han hissat la bandera pirata a la façana en senyal de revolta–, la universitat ha assegurat que encara no hi ha res tancat. Fonts del centre asseguren que les diferents comissions d'estudi del pla de reestructuració –entre elles la que afecta Nàutica– s'han donat de termini fins al juliol per prendre una decisió. No obstant això, setmanes després de l'anunci, les localitats properes de Vilanova i la Geltrú i Mataró ja han presentat candidatura per acollir la nova seu.

“A Barcelona, ​​Nàutica és una facultat més, mentre que a Vilanova seria la facultat”, exposa Neus Lloveras, alcaldessa de la capital del Garraf. La ciutat ja compta amb un campus de la UPC, i la seva alcaldessa defensa que des que va començar el seu mandat, fa gairebé dos anys, el consistori porta treballant en un “clúster nàutic”. Una cosa semblant al que passa a Mataró, capital del Maresme, el Ajuntament impulsa al costat d'altres municipis el projecte del clúster Mataresme Marítim. “Aquest projecte ens ajudarà a obrir la ciutat encara més al mar”, detalla el regidor de Promoció Econòmica de Mataró, Miquel Rey. El seu municipi també compta ja amb alguns cursos de formació relacionats amb la nàutica.

La facultat, amotinada

“Si el millor per a una facultat de medicina és estar dins un hospital, per a nosaltres el millor és estar al costat del port”, raona el degà Santiago Ordás, que destaca les “sinergies” que es generen al seu entorn. En el manifest secundat per tota la comunitat de Nàutica, la facultat es nega a un trasllat. Així ho adverteix la pancarta que, al costat de la bandera pirata, penja de la façana: “La Nàutica no està en venda, rector Giró, no pagarem el seu deute”.

Ordás admet que acceptaria la mudança si comportés una millora en forma de “més infraestructures i laboratoris”, o amb la creació dels màsters, ara inexistents, que donin continuïtat al grau d'Enginyeria en Sistemes i Tecnologia Naval, una oferta que la facultat ve demanant des de fa anys per afavorir el seu “creixement”. Però temen que no serà així.

Davant tantes hipòtesis de futur, la pitjor solució, per Ordás, seria que la facultat es traslladés a una seu provisional. A l'espera, per exemple, que estigui acabat el campus Diagonal-Besòs, un espai la inauguració del qual estava prevista per aquest any però les obres es troben avui empantanegades a causa de les dificultats econòmiques que pateix l'Administració pública.

Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

stats