Barcelona no rescatarà les llicències dels hotels que van sortejar la moratòria
L'Ajuntament de Barcelona aprovarà inicialment en deu dies un dels projectes que ha de marcar el primer mandat d'Ada Colau: el Pla Especial Urbanístic d'Allotjaments Turístics (PEUAT). Per ara el consistori ja ha mostrat les seves línies mestres, que es concretaran el pròxim 10 de març: enviar els nous hotels a la perifèria de la ciutat i no permetre més pisos turístics. No obstant això, el PEUAT no servirà per rescatar les llicències dels hotels que, per diferents raons, van aconseguir esquivar la moratòria i es construiran en els propers anys.
La moratòria decretada al juliol havia d'afectar, en principi, tots els projectes d'allotjament turístic que no tinguessin llicència, l'haguessin sol·licitat o no. Aviat es va començar a veure que diversos projectes no estarien afectats per la suspensió de llicències, ja fos perquè el consistori de Barcelona en Comú va heretar projectes que havien tirat endavant per silenci administratiu durant el mandat de Xavier Trias o bé perquè comptaven amb un document bastant desconegut fins l'estiu passat: un certificat d'aprofitament urbanístic.
El certificat permet sol·licitar una llicència en sis mesos, llicència que a la vegada resulta molt difícil de rebutjar per qualsevol ajuntament: fruit del volum d'inversió que suposa obrir un hotel, els promotors s'asseguren que la llicència s'ajusti el 100% a la llei. Aquest ha estat el cas de l'hotel que es construirà a la Torre Agbar. En total, van quedar fora de la moratòria una cinquantena de projectes, tot i que sí es va aconseguir aturar una trentena d'hotels.
Rescatar una llicència per traslladar de zona un hotel és car. Si no s'arriba a un bon acord pel promotor de l'hotel, les arques públiques s'exposen a una indemnització milionària per lucre cessant. A Barcelona es podria donar el cas d'un promotor que obri un hotel a la perifèria gràcies al rescat, a càrrec del contribuent, d'una llicència per un establiment en un dels barris del centre de la ciutat. A més, l'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín, ha mostrat en diverses ocasions les portes obertes de la ciutat cap als inversors que desitgin instal·lar-hi establiments hotelers.
L'experiència no juga a favor de l'estratègia de rescatar llicències: el Pla d'usos de Ciutat Vella que va aprovar el govern el 2010 va voler deixar sense efecte les llicències d'obres i activitats concedides a l'hotel del carrer de les Magdalenes, però els tribunals van acabar condemnant a l'Ajuntament a pagar una indemnització de 900.000 euros al promotor, a més de permetre-li la construcció de l'hotel.
Hotels qüestionats pel veïnat
Dos dels projectes hotelers més qüestionats pel veïnat de la ciutat són el del Rec Comtal al barri de Sant Pere i el de l'hotel que s'obrirà a l'antiga seu de la Henkel del Camp d'en Grassot, entre la Sagrada Família i Gràcia.
El Rec Comtal va obtenir la llicència abans de la suspensió, encara que el seu cas pot acabar als jutjats. El veïnat ha portat l'hotel a la Fiscalia, que ha de decidir si remet el cas a un jutge. Els afectats consideren que l'Ajuntament de Barcelona va fer el 2007 una reordenació urbanística a mida dels interessos de la constructora Núñez i Navarro.
La Henkel tirarà endavant per silenci administratiu durant l'administració Trias. Els veïns temen que les obres afectin els edificis del costat del futur hotel, i que l'establiment impulsat pel fons d'inversió de l'exdirectiu del FC Barcelona Xavier Faus acabi per donar el cop de gràcia a la convivència a la Sagrada Família, un dels barris més afectats pel turisme.
Altres projectes que podran seguir endavant són el cinc estrelles que Melià obrirà al carrer Casp amb Passeig de Gràcia, al costat de la que serà la més gran botiga de Zara. N'hi haurà dos a la Rambla Catalunya, un altre al Passeig de Gràcia i tres al Passeig Colom. A la llista d'hotels que obriran per no estar afectats per la suspensió també hi ha l'establiment d'Amancio Ortega a l'antiga seu de Banesto a la plaça Catalunya.
“El PEUAT no va néixer com una forma de rescatar llicències, sinó per fer una foto fixa del turisme a la ciutat, ordenar-lo i establir una regulació pel futur”, assenyala la regidora d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz. Després d'haver recaptat les valoracions dels diferents agents implicats, aquest dimarts el consistori organitza una jornada de ciutat sobre el PEUAT. Amb tot, no hi haurà grans modificacions respecte el que va presentar-se la setmana passada.
Més que per descobrir novetats, la trobada servirà per posar de manifest les diferents postures entre veïnat i empresaris turístics i, sobretot, perquè tots ells carreguin les tintes per les al·legacions al PEUAT, que s'aprovarà de manera inicial el proper dia 10 perquè la moratòria decretada per CiU al barri de Gràcia finalitza el 17 de març.