L’Estació del Nord de València inicia dilluns la seua primera rehabilitació integral amb l’objectiu de recuperar els elements ornamentals fets malbé o perduts pel pas del temps, de posar en valor la seua arquitectura original i dotar-lo de més lluminositat natural.
L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) inicia dilluns la fase principal de les obres de restauració, que consistiran en la renovació de la coberta, de la seua marquesina històrica i la recuperació dels seus diferents elements ornamentals originals. Adif destina a aquesta operació una inversió de 17,7 milions d’euros, que desenvoluparà en 28 mesos.
La renovació i la modernització de l’estructura de la marquesina històrica que cobreix les andanes de l’estació (200 m de longitud, 45 d’amplària i una superfície d’uns 9.000 metres quadrats) substituirà la coberta actual per una nova de zinc i, a la part superior, incorporarà materials que permeten el pas de la llum per reforçar la lluminositat i la il·luminació natural. Aquesta fase, la de més envergadura, es farà en 26 mesos.
Així mateix, en les naus laterals de l’estació i les seues cobertes s’escometran faenes per a la recuperació dels seus elements i la millora de la impermeabilització i la conservació. A més, s’actuarà en les fusteries de les diferents façanes de l’estació, les marquesines d’entrada i en el reixat metàl·lic, amb la finalitat de restituir dels elements dels efectes del pas del temps i la meteorologia.
Etapa principal: actuacions en la marquesina
Fonts d’Adif han informat que, amb anterioritat a la fase principal, s’han escomés faenes prèvies, com la implantació del campament d’obra, la reordenació de la circulació dels taxis i la reconfiguració de l’aparcament en l’estació. També s’han iniciat les faenes de restauració en la coberta plana del cos principal de l’estació.
A partir d’ara es desenvoluparà el gros de les obres en la marquesina històrica, actuant en tres etapes de 3.000 metres quadrats aproximadament cadascuna. La primera s’executarà en la zona més pròxima a la façana interior; en la segona, es treballarà en la zona central des de la línia de les talperes fins a meitat de l’andana coberta; i, la tercera, inclourà la superfície restant.
Les obres consisteixen en la neteja de l’estructura metàl·lica, que pateix els efectes de l’oxidació i deformacions: es reforçarà i s’emprimarà amb una nova pintura i es cobrirà amb escates de zinc, recuperant l’aspecte original en permetre el pas de la llum en el terç superior, que es cobrirà amb planxes de policarbonat.
L’actuació no afectarà els viatgers ni el servei ferroviari. Per fer-ho, s’instal·larà una plataforma de treball, que independitzarà la zona d’actuació de cada etapa de la coberta dels viatgers, que circularan per davall.
Entre les operacions més complexes, està el desmuntatge i la retirada de les plaques d’amiant de la coberta, que farà per una empresa especialitzada, sota els requisits previstos en la normativa. Per fer-ho, la plataforma de treball estarà impermeabilitzada a fi d’aconseguir un encapsulament de la zona de treball que elimine el risc de caigudes de peces o despreniments de fibres d’amiant. Les plaques de fibrociment es retiraran i es paletitzaran, i se les embalarà abans de baixar-les a la zona d’apilament per a la gestió posterior.
Així mateix, per no alterar el funcionament de l’estació, s’habilitaran itineraris per als viatgers i estacionaments alternatius dels trens en cadascuna de les fases de l’obra, especialment en les etapes central i final.
En paral·lel a aquesta fase principal, es faran les faenes en les naus laterals de l’estació i les façanes, que consistiran en el manteniment dels valors espacials, funcionals, compositius, constructius, materials i formals que es conserven en l’edifici original i la recuperació d’aquests mateixos valors allí on s’hagen vist alterats.
Patrimoni històric i identitat local
L’edifici que acull l’Estació del Nord data del 1917 i és un monument simbòlic de l’estil modernista, amb influència del secessionisme vienés. Obra de l’arquitecte valencià Demetri Ribes, ha sigut declarat Bé d’Interés Cultural i patrimoni històric. L’estació combina l’atractiu artístic i històric del seu immoble amb la funcionalitat en la prestació de serveis ferroviaris i espais comercials.
L’actuació posarà en valor i garantirà la preservació del patrimoni històric i arquitectònic que constitueix l’edifici de l’estació, en què a més abunden elements propis de la identitat local, un repertori iconogràfic de motius valencians distribuïts per la façana, les baranes, les vidrieres, els remats emmerletats i les portes, entre altres ubicacions.
Les actuacions en l’històric edifici contribueixen a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 11.2, que persegueix l’accés a sistemes de transport segurs, assequibles, accessibles, i 11.4, que insta a protegir i salvaguardar el patrimoni cultural.
Aquestes actuacions compten amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Finançat per la Unió Europea NextGenerationEU.