Així és la nova plaça de l'Ajuntament de València: el cor de la ciutat convertit en un espai per a vianants

L'urbanisme tàctic ha canviat els esquemes del cor de la ciutat de València. A l'espera d'una reurbanització definitiva, la conversió en zona de vianants blana de la plaça de l'Ajuntament ja és una realitat i suposa un gran canvi de la seua configuració sobretot en allò que fa referència a la mobilitat.

L'actuació que va arrancar fa una setmana suposa l'ampliació en 12.000 metres quadrats de l'espai per a vianants, per la qual cosa en total hi haurà 21.000 metres quadrats per als vianants, quasi el doble. Les terrasses dels bars es baixaran a la calçada quan les condicions sanitàries permeten la seua instal·lació, quedant les voreres lliures per al pas dels vianants.

El projecte ha requerit una inversió de 300.000 euros en reasfaltat i mobiliari urbà, entre els quals destaquen bancs i 200 jardineres per a delimitar les noves zones per als vianants.

Després de l'actuació, la plaça de l'Ajuntament queda amb un sol vial que discorre per la zona que dóna a l'Ateneu i a Correus, on s'habilita un carril en direcció a Marqués de Sotelo per a donar continuïtat als autobusos llançadores de la nova línia C1 de l'EMT, que són híbrids.

D'aquesta manera, el tram del carrer de Sant Vicent entre Reina i plaça de l'Ajuntament queda en exclusiva per a la línia C1 i per a taxis, eliminant-se el gir cap a l'avinguda de Maria Cristina.

La conversió en zona de vianants del considerat com a punt neuràlgic de la ciutat implica també la de la veïna plaça de la Reina, que es reurbanitzarà en els pròxims mesos, i la prioritat per a busos al carrer de Colón, la més comercial de la ciutat, la qual queda amb dos carrils per a transport públic i un per a privat, ja que gran part de les línies que passaven per per les places de la Reina i de l'Ajuntament, concebudes fins ara com a grans rotondes plagades de parades d'EMT, es redirigeixen per aquesta via.

Així, tot el trànsit queda desviat des del carrer de la Pau cap a Poeta Querol, excepte taxis i la línia C1, que compta amb una freqüència d'entre 4 i 5 minuts i connecta els bescanviadors de la plaça de la Porta de la Mar i del carrer de Xátiva, a l'altura de l'Institut Lluís Vives.

Paral·lelament es redacta el projecte definitiu de reurbanització que ha comptat amb les aportacions dels col·lectius socials, després d'un ambiciós procés de participació ciutadana.