Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Mazón intenta reescribir su agenda de las horas clave del día de la DANA
Casa por casa con Cruz Roja: “Trabajé en dos tsunamis en Filipinas y esto es parecido”
Que la próxima tragedia no nos pille con un gobierno del PP. Opina Isaac Rosa

El Consell exigeix a Brussel•les el túnel del Corredor Mediterrani per València

El secretari autonòmic, Josep Vicent Boira, aquest dilluns a Brussel•les

Carlos Navarro Castelló

València —

El secretari autonòmic de la Conselleria d’Obres Públiques, Josep Vicent Boira, ha intervingut aquest dilluns en el VIII Fòrum Europeu del Corredor Mediterrani celebrat a Brussel·les per exigir que s’incloga “de manera detallada l’operació de remodelació de la xarxa ferroviària de València i l’anàlisi i les consideracions relacionades amb el trànsit metropolità i urbà en l’àrea de València”.

La Generalitat ha defensat que “és imprescindible que la reordenació ferroviària de la ciutat de València –que va quedar establida mitjançant un acord signat entre totes les administracions el 2003– figure en la llista de projectes del Corredor Mediterrani i, en concret, en l’apartat de nodes urbans”.

La intervenció de Boira s’ha produït a petició de la Generalitat pel fet d’haver detectat que el Ministeri de Foment no havia inclòs el projecte per a solucionar els accessos ferroviaris a la capital valenciana en un document remés a la Unió Europea.

No obstant això, uns dies més tard el ministre del ram, Rafael Catalá, va assegurar en una visita a les obres del Corredor Mediterrani a Puçol que tindrien en compte l’actuació esmentada, consistent en l’ampliació i la prolongació del túnel de la Serradora i en la construcció del túnel passant que ha de donar eixida als trens cap a Castelló i Barcelona des de la futura Estació Central subterrània, inclosa en el projecte Parc Central.

En aquest sentit, fonts d’Obres Públiques han comentat que, malgrat que ho han intentat, no han pogut reunir-se al llarg de la jornada amb el representant de Foment en aquesta trobada. Així, aquest dimarts està prevista la intervenció del Ministeri en el Fòrum, per la qual cosa se certificarà si finalment fan referència a la solució ferroviària de València.

Durant la seua intervenció, Boira ha alertat que “la ciutat de València i la seua àrea metropolitana exemplifica un cas clar de coll de botella (bottleneck) en el context europeu i que se situa en l’encreuament del Corredor Mediterrani amb les línies cap a Madrid i la costa cantàbrica”.

Per això, des del Govern valencià consideren “crucial” per al futur del Corredor “l’articulació d’una nova xarxa ferroviària que permeta una connexió adequada en les distintes direccions tant de transport de rodalia, llargues distàncies i mitjanes, i mercaderies”.

Boira ha apuntat que “cal sumar esforços de totes les institucions perquè d’ací a poc de temps comencen les obres del túnel passant i la nova estació central de València i el soterrament de les vies al pas per la Serradora”.

“Això permetria el pas del Corredor Mediterrani cap al sud i al port de València i, el que és fonamental, millorar els serveis de rodalia que diàriament usen els valencians i crearà una connectivitat de mitjana i llarga distància que permetria estalvis considerables en les connexions amb Alacant, Castelló i Barcelona” afig el text.

Intervenció en el Fòrum

En aquest Fòrum Europeu sobre el Corredor dedicat als nodes urbans, Boira ha afegit que la complexitat de gestió de la superposició de xarxes (general i metropolitana) juntament amb el desenvolupament de les infraestructures associades al port de València ha estat i és una característica històrica d’aquest node, que constitueix un coll de botella paradigmàtic en el conjunt de les ciutats europees“.

De fet, ha denunciat que entre Sagunt i València només hi haurà dues línies per a fer front a més de 100 viatges per dia per a cinc tipus de trànsit diferents i en velocitats diferents.

Per a Boira, “és un exemple clar d’un coll de botella. Cap altre node en el Corredor Mediterrani té només dues línies de ferrocarril per a accedir a un port, un ferrocarril o un hub industrial importants, com ara la ciutat de València i la seua àrea urbana”.

Així mateix, el secretari autonòmic ha lamentat que no es faça cap referència a aquests projectes en l’apartat dedicat al node urbà de València quan sí que hi ha una referència precisa a operacions semblants, amb túnel passant i reordenació de xarxa arterial en altres ciutats espanyoles, com per exemple Madrid.

I fins i tot en altres ciutats europees com Marsella, Torí i Lió. En alguns casos, sense data d’inici, però figuren en el quadre d’operacions associades a les operacions de nodes urbans de les ciutats pertanyents al Corredor Mediterrani.

Per això, ha continuat el secretari autonòmic, “l’acord signat el 2003 amb el Govern central d’Espanya preveia una reordenació completa de la xarxa general, però també de la xarxa de transport urbà i metropolità de la ciutat i de la seua àrea, que arriba a gairebé dos milions de persones”.

Finalment, Josep Vicent Boira ha destacat que és cal tenir en compte que “la ciutat de València es caracteritza per una densitat alta i un grau de compacitat elevat, dels més alts de les ciutats grans espanyoles, en companyia de Barcelona”.

Segons ha comentat, “altres ciutats espanyoles, com Sevilla i Madrid, no pateixen aquest problema amb la mateixa intensitat”.

Per últim, ha insistit que és “urgent resoldre, doncs, el coll de botella que es produeix a la ciutat de València i que afecta la viabilitat de tot el Corredor”.

Etiquetas
stats