“Demolició de recintes; demolició contradic; demolició moll creuers; ampliació dic de recer.” Aquestes són algunes de les novetats que inclou, en l’apartat cronograma de les obres (pàgines 49 i 50), el projecte de ‘Plec de bases del concurs per a la construcció i explotació, en règim de concessió administrativa, de la nova terminal de contenidors de l’ampliació nord del port de València ‘.
Aquestes modificacions del projecte original tenen com a objectiu dedicar tota l’ampliació nord al trànsit de contenidors, la qual cosa implica el trasllat de la terminal de creuers de l’emplaçament actual a les drassanes de Boluda i, al seu torn, una sèrie de modificacions per a guanyar superfície útil que inclouen l’eliminació de l’actual contradic nord per a facilitar les maniobres d’entrada i d’eixida dels vaixells i una ampliació de 500 metres de l’actual dic de recer.
Les actuacions esmentades no estaven previstes quan l’any 2007 el Ministeri de Medi Ambient va emetre la declaració d’impacte ambiental favorable, ja que es va produir sobre el projecte original, que en cap cas preveia l’eliminació del moll de creuers, del contradic, ni tampoc la prolongació del dic de recer.
Malgrat aquestes modificacions substancials, des de l’Autoritat Portuària de València (APV) han argumentat a eldiario.es que els informes ambientals són preceptius per a obres noves, no per a llevar instal·lacions ja existents, i han afegit que els materials del contradic es reutilitzaran en una altra zona del port.
A més, han puntualitzat que no es tracta de demolicions, sinó de desmuntatges com queda reflectit en l’apartat 4 del plec ‘obres d’abric’, en contraposició al reflectit en el cronograma del mateix document.
L’operació reporta 35 anys de concessió a Boluda
El trasllat de la terminal de creuers de l’ampliació nord a les antigues drassanes de Boluda suposarà atorgar al president del lobby valencià AVE (Associació Valenciana d’Empresaris) una concessió administrativa de 35 anys per a l’ocupació de 4.700 metres on construirà dues torres d’oficines i una zona d’aparcaments.
Aquest ha sigut el peatge que ha hagut de pagar l’APV per a recuperar els terrenys que Boluda tenia en concessió fins l’any 2027, malgrat que ja fa anys que no s’utilitzen per a construir o reparar vaixells.
Tanmateix, des de l’organisme portuari van assegurar en el seu moment que el rescat de la concessió a cost zero era inviable, atés que en l’actualitat les drassanes continuen tenint activitat, però per a reparació de contenidors.