L’anell ciclista de València connectarà el centre amb els afores
Si el govern local anterior de Rita Barberá (PP) a València volia impulsar un anell ciclista per a la ciutat, el tripartit municipal –format per Compromís, PSPV-PSOE i València en Comú– pretén anar més enllà. No sols es contenta de materialitzar el pla que al seu dia va projectar el PP, sinó que vol complementar-lo amb més trams de carril bici. I tot això, millorant, a més, la qualitat de la via per a les bicicletes i la coherència dels trajectes traçats.
Tenint com a referent el projecte d’ampliació de carril bici que està en licitació, des de la Regidoria de Mobilitat Sostenible pretenen que l’anell ciclista no es quede en la ronda interior. És a dir, que el trajecte dissenyat no se circumscriga a cinc quilòmetres per a bicicletes que engloben els carrers de Colom, Xàtiva, Guillem de Castro, Blanqueries, Pintor López, la plaça de Tetuan i General Palanca.
Per això, l’anell ciclista tindrà tres connexions amb els barris perifèrics de València. El de Malilla, quasi acabat ja, que connecta el vell hospital La Fe amb Russafa, i d’ací amb el corredor central ciclista; una altra des de la Porta de la Mar fins a Benimaclet, i la connexió pertinent amb la ronda interior; i un tercer que aniria des de l’avinguda del Cid fins a la plaça d’Espanya, passant per la plaça de Sant Agustí, i acabant en l’anell ciclista.
Així mateix, des del departament que dirigeix Giussepe Grezzi (Compromís) indiquen que amb els diners restants de la partida que tenen assignada per a l’any que ve, intentaran complementar la xarxa de vies per a bicicleta. L’objectiu és evitar que s’esdevinguen situacions com la del pont del Real –on el carril bici acaba de colp– i hi haja continuïtat entre les vies. Les obres per a escometre l’ampliació del traçat ciclista començaran després de les Falles, segons apunten fonts de la regidoria.
No obstant això, hi ha més canvis sobre el projecte que va iniciar el PP. L’executiu local liderat per l’alcalde Joan Ribó (Compromís) vol donar més coherència a tots els carrils, i per això apostarà per un carril bici únic que estiga en la calçada i no en les voreres. Això sí, protegit dels cotxes. Un carril que és més ample –gairebé mig metre més, i arribarà al 2,5 metres– que l’impulsat per l’equip de govern anterior.
“Durant aquest estiu vam registrar uns quants accidents de conseqüències fatals pel fet d’anar les bicicletes per les calçades per on van els cotxes. Per això, volem fer carril bici protegit dels vehicles de motor, però en la calçada”, assenyala Grezzi. “Així, el carril bici, a banda de ser més segur, és més ràpid per a la persona que l’utilitza atés que està en la calçada i és més ample”, afig.
“No es tracta de restar espai al cotxe, sinó de democratitzar l’espai públic, de repartir de manera més democràtica la ciutat”, defensa. “La utilització que es fa del cotxe, a més, és poc eficient, perquè no s’ocupen totes les places, sinó que la mitjana parla que en cada vehicle van 1,2 persones. I això, repetisc, no és gens eficient”, conclou. És la filosofia del nou equip de govern municipal: abans que el cotxe, està anar a peu, la bicicleta i el transport públic. I tot, amb el propòsit d’apostar per mitjans de transport sostenibles que eviten els efectes negatius que genera el cotxe, com la contaminació o el soroll.