La portada de mañana
Acceder
España tiene más de un millón de viviendas en manos de grandes propietarios
La Confederación lanzó un ultimátum para aprobar parte del proyecto del Poyo
OPINIÓN | Aldama, bomba de racimo, por Antón Losada

Veïns de Natzaret recorren al Defensor del Poble perquè exigisca un estudi ambiental de l’ampliació del port de València

Mesures per a reduir les emissions dels grans vaixells i creuers i estudis científics que determinen l’impacte de l’activitat del port de València en la qualitat de l’aire tant en l’actualitat com amb la hipotètica ampliació nord.

Aquestes són algunes de les reivindicacions que l’Associació de Veïns i Veïnes de Natzaret ha traslladat al Defensor del Poble perquè inste les administracions competents que es duguen a terme.

El portaveu de l’entitat veïnal, Julio Moltó, ha traslladat a la institució que la seua queixa es deu al fet que el 14 d’abril de 2016, és a dir, fa quatre anys, va enviar a Aurelio Martínez, president Autoritat Portuària de València (APV), a Ximo Puig, president de la Generalitat Valenciana i a Joan Ribó, alcalde de l’Ajuntament de València, un escrit sobre la problemàtica de la contaminació dels vaixells i no ha obtingut “resposta a cap de les mesures sol·licitades”.

En la missiva posava en relleu que “l’amarrament de grans vaixells de contenidors i de creuers turístics al costat del nucli urbà de la ciutat, i especialment a Natzaret i altres barris confrontants al port, suposa una greu font de contaminació acústica i atmosfèrica a causa de la gran potència dels motors, a la càrrega i descàrrega de contenidors i al fet que utilitzen combustible de baixa qualitat amb alt percentatge de sofre”.

En el mateix escrit afegia que “als països riberencs de la mar Bàltica, la mar del Nord i a Amèrica del Nord i el Canadà s’han establit àrees de control d’emissions, amb l’exigència que els vaixells utilitzen combustibles menys contaminants”.

En aquest sentit, van sol·licitar que s’allunyaren els amarraments d’aquests vaixells del nucli urbà de la ciutat de València “com a mesura de prevenció”; que exigiren que els vaixells utilitzaren combustibles “menys contaminants”; que s’avaluara per

l’Administració corresponent “l’impacte d’aquestes fonts de contaminació atmosfèrica i acústica en l’àrea urbana més pròxima”; i que es prengueren les mesures necessàries “per a salvaguardar el dret a la salut i a la qualitat de vida en la vora urbana sud de la ciutat amb el port”.

No obstant això, segons Moltó, no han rebut cap contestació a les mesures reivindicades. Ans al contrari, en el seu escrit al Defensor del Poble denuncien que lluny d’allunyar els amarraments del nucli urbà “l’APV porta avant l’ampliació nord del port que preveu traslladar la terminal de creuers d’aquesta zona nord, mar endins, a una altra ubicació al sud limítrofa amb la ciutat, una reubicació no prevista en el projecte inicial del 2007, quan l’APV va obtindre una declaració d’impacte ambiental (DIA) ara totalment desfasada, perquè després va canviar el projecte del macromoll nord”.

El portaveu veïnal recorda que mitjançant la DIA del 2007 “el Ministeri de Medi Ambient va aprovar les obres abans de la modificació del projecte que suposa traslladar la terminal de creuers al sud i eliminar un contradic ja construït finançat amb fons europeus”.

D’altra banda, afig que “es va anunciar que la taxa de sofre en el combustible dels vaixells es baixaria amb data d’1 de gener de 2020, però les autoritats no expliquen en què es concreta aquesta mesura, que podria consistir a reduir la quantitat de sofre en el combustible un 3%, i baixar el nombre de partícules fines”.

Per tot això, l’entitat sol·licita “l’ajuda del Defensor del Poble per a instar als governants de les diferents administracions públiques a dur a terme un estudi científic per a mesurar l’impacte actual de les emissions de fum dels vaixells i els camions que entren i ixen del port de València en l’actualitat, els impactes previsibles que es produirien amb la hipotètica ampliació del port, que duplicaria les instal·lacions actuals, i les mesures més adequades per a protegir el dret a respirar aire net en una situació d’emergència climàtica i de pandèmia de Covid-19”.

Precisament, dimecres el president de l’APV, Aurelio Martínez, va tornar a insistir en la necessitat d’impulsar la polèmica ampliació nord, malgrat la crisi generada per la pandèmia del coronavirus, un projecte diferent del que va obtindre declaració d’impacte ambiental (DIA) de fa 13 anys, però que per a l’entitat portuària continua sent vàlida i vigent, malgrat els canvis introduïts.

El Ministeri de Transports, dirigit pel socialista José Luis Ábalos, serà qui determine si finalment és preceptiva una altra declaració d’impacte ambiental (DIA), com així ho consideren uns quants informes remesos per l’Ajuntament de València i la Generalitat Valenciana.