Les dades oficials contradiuen l'optimisme inicial sobre l'impacte dels atemptats al turisme de Barcelona
El ministre de Turisme, Álvaro Nadal, ha reconegut “un descens terrible” de reserves internacionals d'avió cap a Barcelona el cap de setmana immediatament posterior als atemptats de Barcelona i Cambrils. Segons el titular del Ministerio, després d'una reducció dràstica, les reserves de vols internacionals han recuperat el creixement per sobre del 7%. Aquest creixement es deu, segons ha dit el ministre, al fet que la “marca Barcelona” compta amb una imatge i solidesa “a prova de bomba”.
Nadal ha recordat que, abans dels atemptats, el creixement interanual de reserves (per al període situat entre l'1 de setembre i el 30 de novembre) de vols internacionals a la capital catalana era del 10%. Després dels atemptats, el ministre ha informat que va baixar el creixement quatre punts, situant-se en el 6%. Segons ha confirmat, amb dades d'un mostreig de Turespaña, han estat aquests darrers dies quan s'ha donat la recuperació del creixement, a un ritme del 7,4%.
Però, aquest “descens terrible” de reserves de vols internacionals que reconeix el ministre, ¿ha afectat les contractacions d'allotjament als hotels? ¿I els preus? Segons l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, no hi ha hagut cap influència en l'activitat del sector. Després d'anunciar la creació d'un grup de seguiment per determinar els efectes sobre el sector, Colau va assegurar que després dels atemptats les anul·lacions de reserves a la ciutat han estat “menors” .
El tinent d'alcalde de Barcelona Jaume Collboni (PSC) va ser més explícit i va assegurar aquest mateix dimarts que a Barcelona s'havien produït “zero cancel·lacions” i que el nivell d'ocupació hotelera a Barcelona estava al voltant del 85%. Tant Collboni com el ministre Nadal asseguren, això sí, desconèixer “que s'hagin baixat preus per evitar cancel·lacions”.
La setmana passada el conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, va assegurar que el trànsit de passatgers cap a Barcelona no s'havia vist afectat pels atemptats perquè l'aerolínia va baixar “automàticament” els seus preus . Ryanair ha mantingut el trànsit de reserves amb una reducció d'entre un 5% i un 7% de les tarifes.
Per la seva banda, el president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), Martí Serrate, recorda que “els preus pugen i baixen segons l'ocupació” i que en aquest cas, per exemple “una companyia aèria baixa el preu si veu que no plena, igual que un hoteler que planteja una oferta”. Serrate recorda com les previsions d'excursions, congressos, creuers a Barcelona es troba “dins de la normalitat”.
Segons un informe de la consultora especialitzada en el negoci turístic BRIC consulting, que entre el 17 al 23 d'agost va entrevistar als responsables de 32 hotels de la ciutat, “tots els directius i propietaris hotelers consultats van declarar haver experimentat cancel·lacions de reserves en seus establiments”, que es van situar al voltant del 2% i el 3%. Coincideixen que aquesta reducció de les reserves és petit, i que es va poder resoldre mitjançant la reducció de les tarifes.
Segons l'informe, els descomptes van oscil·lar entre el 8 i el 15%, però que en determinades cadenes d'hotels van arribar al 35%. En el cas dels hotels més pròxims al Barri Gòtic, barri que confronta amb la Rambla, les ofertes arribaven al 50%. Amb aquesta estratègia del sector hoteler de la ciutat, diu la consultora, van ajudar a mantenir els índexs d'ocupació del mes d'agost propers al 90%. Però aquest informe avisa que amb aquestes reduccions “col·laboraran en que el preu mitjà i la rendibilitat es vegin alguna cosa reduïdes a final d'exercici”.
Per part d'Airbnb, una de les principals operadors de lloguer d'allotjaments, s'assegura que “l'impacte ha estat mínim, pràcticament imperceptible, i la tònica general és de manteniment de les reserves programades”.
L'Ajuntament ha anunciat que es faran informes de l'estat del negoci turístic amb una perspectiva de 30, 60 i 90 dies. Martí Serrate, de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe) i membre d'aquesta comissió de seguiment, explica com es va acordar entre el sector “unificar criteris perquè no sortissin missatges contradictoris” sobre l'afectació dels atemptats al turisme de la ciutat. “Si donem una imatge de poca cohesió això afectaria la marca Barcelona”, assegura. Un missatge coral d'un sector que necessita mostrar-se més fort que mai. Malgrat les dades.