La jutgessa imputa l’exgerent de Ferrocarrils de la Generalitat per l’accident del metro
El Jutjat d’Instrucció número 21 de València, que investiga l’accident del metro en què van morir 43 persones i 47 més van resultar ferides, ha resolt tenir com a imputats l’exgerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Marisa Gracia, i cinc exdirectius més, per evitar que els delictes, en el cas que n’hi haguera, prescriguen.
Els cinc exdirectius són l’exdirector d’Auditoria i Seguretat en l’Explotació, l’exdirector d’Operacions, l’excap de Manteniment d’Instal·lacions Fixes, l’excap de Tallers de València Sud i l’excap de la Línia 1, ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV).
La instructora adopta ara aquesta decisió per evitar que els delictes, si n’hi haguera, prescriguen, ja que l’informe pericial que està elaborant l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF), “que serà fonamental a l’hora de concloure sobre l’existència de responsabilitats penals o no”, no estarà tancat fins a l’octubre.
Sobre això, la jutgessa lamenta en la seua interlocutòria la demora en l’emissió de l’informe pericial que ha de determinar si FGV complia les normes de seguretat exigibles d’acord amb la normativa ferroviària i explica que, si no es pronuncia ara sobre la condició d’investigats dels sis exdirectius, podrien produir-se “conseqüències irreparables”, ja que si de l’informe es desprenguera “l’existència d’alguna irregularitat que poguera portar a entendre que són exigibles responsabilitats penals, aquestes ja estarien prescrites”.
En la interlocutòria, notificada aquest dilluns a les parts, la jutgessa aclareix que “tan prompte com es reba l’informe pericial d’AESF, s’acordarà el que procedisca pel que fa a mantenir o alçar la condició d’investigats”.
Petició de l’Associació de Víctimes
La magistrada estima així la petició formulada per l’advocat de l’Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol (AVM3J), que representa les famílies de 13 de les 90 víctimes de l’accident ferroviari.
Va ser l’Audiència Provincial de València, en la resolució que va ordenar la reobertura del cas el juliol del 2015, la que va establir la necessitat d’elaborar aquest informe pericial com a pas previ a resoldre sobre la imputació dels responsables de Ferrocarrils.
La instructora, en compliment del mandat de l’Audiència, va demanar a AESF la designació de dos pèrits el novembre del 2015. AESF va respondre el febrer del 2016 i cinc dies després la titular d’Instrucció 21 els va encarregar l’informe i els aspectes sobre els quals hauria de versar: la comparació entre les mesures de seguretat exigibles a l’empresa d’acord amb la normativa aplicable i les que hi havia en la data de l’accident.
La resolució de la jutgessa en què acordava posposar el pronunciament sobre la situació dels exdirectius d’FGV la imputació dels quals va sol·licitar l’advocat de l’AVM3J el mes de març passat fins a rebre la pericial sol·licitada estava emparada per la interlocutòria de l’Audiència. L’advocat de l’Associació no va recórrer aquesta resolució, dictada l’abril.
Al començament de juny, no obstant això, el lletrat va reiterar la seua petició. La magistrada va preguntar llavors a l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària sobre la previsió de lliurament de l’informe, que va assegurar que no el tindria tancat fins l’octubre, motiu pel qual la instructora ha decidit tenir els exdirectius com a investigats amb la cautela que si de l’informe no es desprenen indicis de delicte la causa no es dirigirà contra ells.
Així, explica que “dit tot el que antecedeix i tenint en compte que segons consta en el punt segon del fonament jurídic anterior, l’informe que ha d’emetre l’AESF versarà tant sobre el material mòbil (inclòs el manteniment de les unitats al taller i les revisions tècniques) i el canvi de finestres, extrems sobre els quals era responsable el cap de Tallers, així com també tots els extrems referits a la infraestructura, les vies, les mesures de seguretat i la balisa, els responsables dels quals podrien ser la resta de les persones sobre qui se sol·licita la condició d’investigats, es fa necessari en aquest moment tenir per dirigit el procediment contra tots ells, sense perjudici que una vegada s’aporte l’informe pericial de l’AESF es puga mantenir o alçar aquesta condició”.
L’altre informe, el requerit a Invassat arran de la reobertura de les diligències, descarta “cap infracció de la normativa de prevenció de riscos laborals”, en coincidència amb els informes aportats per la Inspecció de Treball.